دانش و فناوری

رکورد سرعت انتقال داده از فضا به زمین شکست

با کمک لیزر؛

محققان ناسا در آزمایشی رکورد سرعت انتقال داده از فضا به زمین را با کمک لیزر شکستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، فرکانس های رادیویی همچنان معتبرترین واسطه برای ارتباطات در اعماق فضا هستند و مقرهای پژوهشی روی زمین را با مدارگردهای دور سیارات و کاوشگر های مریخ مرتبط می کنند. اما این فناوری مقادیر انبوهی از داده را سرعتی کم در منظومه شمسی منتقل می کند. به عنوان مثال 15 ماه طول کشید تا فضاپیما« نیوهورایزنز» 50 گیگابایت داده مربوط به گذر نزدیک از سیاره پلوتو را به زمین ارسال کند.

استفاده از نور در برخی موارد می تواند این فرایند را تسریع کند. در مقایسه با امواج رادیویی، می توان داده های متراکم تری را در امواج نوری رمزگذاری کرد و به این ترتیب اطلاعات بیشتر در مدت زمان کمتری منتقل می شود. تاکنون در آزمایش ها داده ها با کمک لیزر بین ماهواره ها و مقر زمینی و حتی از مدار ماه به سیاره خاکی با سرعت بالایی منتقل شده اند، اما در مسافت های طولانی شرایط پیچیده تر می شود.

در همین راستا ناسا رکورد انتقال داده با کمک لیزر در یک مسافت طولانی را شکسته است.

فضاپیمای سایکی که هم اکنون در مسیر رسیدن به کمربند سیارکی قرار دارد، از فاصله 225 میلیون کیلومتری داده ها را به زمین منتقل کرده است.

چنین مسافتی معادل یک و نیم برابر فاصله تا خورشید و 14 بار بیشتر از مسافتی است که داده ها در نخستین تست تجهیزات در نوامبر سال گذشته ارسال شدند.

هدف اصلی این فرایند آن بود که فضاپیما داده ها را با سرعت یک مگابیت برثانیه منتقل کند اما سرعت انتقال داده از این رقم نیز فراتر رفت و در آزمایش انجام شده به 25مگابیت برثانیه رسید. ابزار اطلاعات اپتیکی اعماق فضا(SDOC) سایکی یک نسخه از داده های مهندسی شده را به رصدخانه پالومار در کالیفرنیا و همزمان همان داده ها را با استفاده از امواج رادیویی به شبکه اعماق فضای ناسا فرستاد.

میرا سرینیواسان رهبر عملیات های پروژه در این باره می گوید: ما 10 دقیقه از داده های تکراری فضاپیما را طی عملیاتی در 8 آوریل دریافت کردیم. ما تا آن زمان فقط داده های آزمایشی و تشخیصی را در اطلاعات دریافتی خود از فضاپیمای سایکی ارسال می کردیم. این روند نقطه عطفی بود و نشان داد چگونه ارتباطات اپتیکی می توانند با سیستم ارتباطی فرکانس رادیویی فضاپیما ارتباط برقرار کنند.

آزمایش های جدید دیگر از جمله ارسال داده از ایستگاه های زمینی به فضاپیمای سایکی و برعکس( مسافتی معادل 450 میلیون کیلومتر) در یک شب و استفاده از چند دریافت کننده در مناطق مختلف برای دریافت سیگنال به طور همزمان در حال انجام هستند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا