دانش و فناوری

جایگزین برقی رنو داستر معرفی شد؛ شاسی بلند سبز و اقتصادی

شرکت رنو از یک کانسپت الکتریکی جدید با نام 4EVER Trophy رونمایی کرد. این کانسپت که طراحی جذابی دارد، برداشتی مدرن از R4L را به نمایش می‌گذارد. خبر خوش برای دوستداران رنو اینکه این مدل مفهومی به زودی وارد خطوط تولید می‌شود و نماینده خودروساز فرانسوی در کلاس شاسی‌بلندهای کلاس B خواهد بود. جایی که این روزها نسل فعلی رنو داستر حضور دارد و علیرغم فروش خوب به علت قدمت پلت فرم تا حدی جذابیت های خود را از دست داده است.

پیوندی بین گذشته و آینده

رنو در کانسپت 4EVER Trophy سعی کرده زبان طراحی به اصطلاح رترو را با کاربردهای چند منظوره و پیشرانه برقی ترکیب کند. این مفهومی به مناسبت 25 سالگی رالی 4L Trophy طراحی شده، به همین جهت از کیت بدنه مخصوص بهره می‌برد و توانایی‌های بالایی در عبور از انواع مسیرهای آفرود دارد.

در نمای بیرونی، رنو 4EVER Trophy اشاره‌هایی به مدل اصلی 4L دارد. جلوپنجره مستطیلی شکل مشکی، فرم گلگیرهای جلو، شیشه‌های جانبی ذوزنقه‌ای و قاب چراغ‌های عقب برخی از این موارد هستند. اما ویژگی‌هایی مثل گرافیک پیکسلی چراغ‌های LED، دستگیره‌های در کشویی، دوربین‌های جانبی، رنگ متفاوت سقف و ستون‌های باریک به عصر جدید تعلق دارند.

هر چند کانسپت رنو 4EVER Trophy از پیشرانه برقی بهره می‌برد، اما روی کاپوت خود شکاف‌ بزرگی دارد. رنو بدون ورود به جزئیات می‌گوید این شکاف‌ عملکرد رادیاتور را را بهبود می‌دهد.

این شاسی‌بلند مفهومی به واسطه ترکیب رنگ نقره‌ای بدنه با اجزای مشکی و بنفش، جلوه‌ای خاص دارد و علی‌رغم جثه کوچک، روی رینگ‌های 19 اینچی حرکت می‌کند. جالب آنکه رینگ‌ها به کمپرسور داخلی مجهز هستند و راننده می‌تواند همواره فشار باد تایرها را تنظیم کند، قابلیتی که هنگام عبور از مسیرهای آفرود بسیار کارساز است.

کانسپت رنو 4EVER Trophy و قابلیت‌های ویژه برای آفرود

ارتفاع کانسپت 4EVER Trophy از سطح زمین به 200 میلیمتر می‌رسد، به همین خاطر می‌توان با اعتماد بنفس بیشتری از مسیرهای آسفالته خارج شد! باربند سقفی این کانسپت جنسی از فیبر کربن دارد و به منظور افزایش دید راننده در شب، به چراغ LED مجهز است. چرخ زاپاس نیز روی باربند قرار دارد و بندهای مخصوص آن را در جای خود ثابت حفظ می‌کنند.

مفهومی آفرود محور رنو، یک بیلچه و تخته هم در پشت خود دارد. در مواقعی که چرخ خودرو در جایی گیر بیفتد، می‌توان با کمک این ابزارها، شرایط را برای بیرون آمدن آن تسهیل کرد. رنو تاکید دارد برای حفاظت از باتری‌ها در مقابل ضربات، کف بدنه را با ورقه‌های مقاوم تقویت کرده است.

ابعاد کانسپت رنو 4EVER Trophy

کانسپت رنو 4EVER Trophy طولی برابر با 4,160 میلیمتر و عرضی برابر با 1,950 میلیمتر دارد. ارتفاع و فاصله محوری آن هم به ترتیب 1,900 و 2,570 میلیمتر هستند. طبق استراتژی رنو، در آینده نزدیک دو مدل برقی R5 و R4 SUV به ترتیب جایگزین کلیو و کپچر خواهند شد.

بهره‌مندی از پلتفرم CMF-BEV

در رابطه با مشخصات پیشرانه و ظرفیت باتری کانسپت 4EVER Trophy اطلاعاتی در دست نیست. اما می‌دانیم نسخه خیابانی این خودرو بر اساس پلتفرم CMF-BEV و در کارخانه ElectriCity در شمال فرانسه تولید خواهد شد. این پلتفرم ماژولی در ساخت رنو 5، آلپاین A5 و نیسان میکرا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنو امیدوار است نسخه تولید انبوه کانسپت 4EVER Trophy موفقیت تجاری R4 را تکرار کند. این خودروی خاطره‌انگیز در حد فاصل سال‌های 1961 تا 1992 رکورد فروش 8 میلیون دستگاه را در صد کشور جهان ثبت کرد.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا