دانش و فناوری

نتایج یک تحقیق: داروی جدید سرطان ریه فایزر اثربخشی چشمگیر دارد

داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این دارو به طور قابل توجهی، روند پیشرفت بیماری را در مراحل آخر کند می‌کند و به طور چشمگیری جلوی مرگ بیماران را می‌گیرد. 

این دارو که قبلا برای استفاده تایید شده با نام تجاری لوربرنا «Lorbrena» در ایالات متحده و لورویکوا «Lorviqua» در اروپا در دسترس است. 

محققان در این مطالعه وضعیت سلامت صدها فرد مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک «NSCLC» با «ALK» مثبت را طی یک کارآزمایی بالینی به مدت پنج سال مورد بررسی قرار دادند. آنها در این تحقیقات متوجه شدند که بیش از نیمی از بیمارانی که با داروی لوربرنا تحت درمان بودند، بیماریشان پیشرفتی نداشته است.

سرطان ریه سلول غیر کوچک بیش از ۸۰ درصد از موارد سرطان‌ ریه را تشکیل می‌دهد و که از این میزان ۵ درصد آنها مبتلا به تومورهای «ALK» هستند. سالانه ۷۲ هزار مورد جدید مبتلا به این سرطان در سراسر جهان ثبت می‌شود.

دسپینا تومایدو، مدیر فایزر با اشاره به این کارآزمایی بالینی می‌گوید که نتیجه این مطالعه واقعا «بی‌سابقه» است. این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف این دارو می‌تواند تا ۸۱ درصد جلوی پیشرفت بیماری و مرگ را بگیرد. 

تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این کارآزمایی بالینی داروی لوربرنا و مابقی شرکت کنندگان یک داروی نسل قبلی به نام «کریزوتینیب» دریافت کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این کارآزمایی بالینی نشان داد که ۶۰ درصد از بیمارانی که داروی جدید دریافت کرده بودند پس از پنج سال هنوز زنده هستند، این در حالی است که بیمارانی که داروی «کریزوتینیب» دریافت کرده بودند تنها ۸ درصد شانس زنده ماندن داشتند.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا