دانش و فناوری

چگونه IPO Rubrik برای Greylock VC Asheem Chandna سود زیادی داشت

هنگامی که آشیم چاندنا در یک جمعه شب در اوایل سال 2015 به دفتر روبریک در پالو آلتو رفت، مشتاقانه منتظر بود تا بداند شرکت جوانی که هنوز محصول خود را ساخته است، چه چیزی به او نشان خواهد داد. شریک Greylock ناامید نشد.

مدیر عامل شرکت، Bipul Sinha، طرح روبریک برای اصلاح بازار مدیریت داده و بازیابی اطلاعات را روی یک تخته سفید ترسیم کرد. چاندنا گفت: «معماری قدیمی در مقابل معماری جدیدی که او ارائه کرد بسیار قانع کننده بود. بر اساس دانشی که از این بخش داشتم، می‌دانستم که می‌توان آن را به یک تجارت بزرگ تبدیل کرد.»

این یک تماس پیشگو بود. روز پنجشنبه، نه سال پس از آن جلسه، روبریک زندگی خود را به عنوان یک شرکت سهامی عام با یک شرکت آغاز کرد ارزش بازار بیش از 6 میلیارد دلار است. Greylock 13 درصد از سهام را در اختیار دارد، طبق آخرین پرونده های SEC. در پایان روز جمعه، با قیمت سهام 38 دلار، ارزش آن تقریباً 19.9 میلیون سهم بیش از 756 میلیون دلار بود.

اما چاندنا می‌گوید که انگیزه او برای رهبری روبریک بیش از تمایل روبریک برای وارد شدن به بازار بازیابی اطلاعات مخفیانه بود. 40 میلیون دلار سری B در ماه مه 2015. (بر اساس اسناد SEC، دور سری B به قیمت 2.45 دلار به ازای هر سهم فروخته شد، در حالی که گریلاک نیز در دورهای بعدی با قیمت های بالاتر شرکت کرد، بازده چاندرا در این دوره بسیار زیاد است.)

چاندنا که بیش از 20 سال سرمایه گذار بوده و سابقه رشک برانگیزی از خروج موفقیت آمیز دارد، گفت: «هرچه بیشتر کارهایی را که انجام می دهم انجام دهم، اساساً معتقدم که سرمایه گذاری یک تجارت مردمی است. او به انکوباسیون Palo Alto Networks در دفاتر Greylock کمک کرده است و تا سال گذشته در هیئت مدیره این شرکت با ارزش نزدیک به 100 میلیارد دلار بود. چاندنا نیز یک سرمایه گذار اولیه در آن بود AppDynamics، سومو منطق و شبکه های آریستا.

چاندنا به دنبال افرادی است که نه تنها با انگیزه و جاه طلب هستند، بلکه از نقاط ضعف خود نیز آگاه هستند و می توانند افرادی را استخدام کنند که بتوانند کارها را در زمینه هایی انجام دهند که مناسب بنیانگذار نیست.

یکی دیگر از مواد ضروری برای بنیانگذار، شن است. او گفت: “اگر فناوری کافی داشتید، اما کمی پایین تر از فناوری من بود، اما بسیار خودآگاه و پیگیر بودید، مرا شکست خواهید داد.”

این چیزی است که او در سینها دید. بنیانگذار روبریک رویای مادام العمر تاسیس یک شرکت را داشت. چاندرا به یاد می آورد که وقتی در سال 2013 استارت آپ مدیریت و بازیابی اطلاعات را تأسیس کرد، نتوانست مهندسان قوی ای را پیدا کند که بخواهند به آنجا کار کنند. کسب‌وکاری که او می‌خواست بسازد در آن زمان ذاتاً جذاب نبود.

علیرغم اینکه چهار سال قبل از راه‌اندازی Rubrik سرمایه‌گذار لایت اسپید بودم، جذب استعدادها چالش بزرگی برای سینها بود. اما او تسلیم نشد. او مهندسان را در لینکدین پینگ کرد و سپس آن‌ها را برای قهوه‌خوری دور از محل کارشان دعوت کرد.

چاندنا گفت: «سفرهای استارتاپی حتی برای موفق ترین شرکت ها بسیار سخت است. “من افرادی را می خواهم که “نه” را به عنوان پاسخ نپذیرند.”

شاید این سخاوت و جاه طلبی سینها بود که او را وادار کرد تا شرکتش را با وجود محیط ولرم عرضه اولیه عمومی سهام عمومی کند.

چاندنا گفت: «روبریک کمتر از 800 میلیون دلار درآمد سالانه دارد. فکر می‌کنم آنها فقط می‌خواستند به آن ادامه دهند.»

چاندنا از بیان اینکه آیا انتظار دارد سایر شرکت‌های پرتفولیوی Greylock از روبریک پیروی کنند یا نه، خودداری کرد، اما تاکید کرد که بهترین کسب‌وکارهای این شرکت در مرحله آخر عبارتند از امنیت غیر طبیعی، شبکه کاتو، دیسکورد، Figma و Lyra Health.

ما از نزدیک سرنوشت آنها را دنبال خواهیم کرد.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا