دانش و فناوری

سهام روبریک در اولین عرضه عمومی خود 20 درصد افزایش یافت

سهام روبریک روز پنجشنبه در بازار بورس نیویورک با قیمت 38 دلار در هر سهم عرضه شد. این شرکت امنیت سایبری سهام خود را چهارشنبه شب 32 دلار قیمت گذاری کرد که پس از جمع آوری 752 میلیون دلار، فقط یک مو بیشتر از محدوده هدف اولیه خود از 29 تا 31 دلار است. این قیمت سهم به روبریک ارزش کاملاً کاهش یافته 6.6 میلیارد دلاری می دهد که 88 درصد نسبت به آخرین ارزش گذاری اولیه 3.5 میلیارد دلاری آن در سال 2019 بیشتر است.

روبریک نرم افزار امنیتی مبتنی بر ابر را به مشتریان سازمانی می فروشد و 1700 مشتری با قراردادهایی به ارزش بیش از 100000 دلار و 100 مشتری دارد که بیش از 1 میلیون دلار در سال به شرکت پرداخت می کنند. بر اساس داده‌های Crunchbase، استارت‌آپ Silicon Valley در سال 2014 تأسیس شد و بیش از 550 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر جذب کرده است.

VCهایی که امیدوارند سهام Rubrik به رشد خود ادامه دهد Lightspeed و Greylock هستند. Lightspeed در پنج دور جداگانه از شرکت حمایت کرد، از جمله رهبری دور سری A شرکت در سال 2015. طبق پرونده S-1 شرکت، Lightspeed و افراد وابسته به آن، 23.9٪ از سهام Rubrik را قبل از IPO دارند. اعتقاد شرکت ها به این شرکت ممکن است از این واقعیت ناشی شود که بنیانگذار و مدیر عامل Rubrik، Bipul Sinha، قبلاً از سال 2010 تا 2014 شریک Lightspeed بوده است. سینها دارای 7.6 درصد سهام است.

گریلاک 12.2 درصد از سهام روبریک را در اختیار دارد. این شرکت سرمایه‌گذاری در سال 2016 دور 41 میلیون دلاری سری B این استارت‌آپ را رهبری کرد و در دوره‌های سری C و سری D نیز شرکت کرد. شریک گری لاک اشیم چاندنا از سال 2015 در هیئت مدیره این شرکت نشسته است.

علاوه بر سینها، دو بنیانگذار دیگر روبریک دارای سهام قابل توجهی هستند. آرویند جین، یکی از بنیانگذاران که اکنون مدیرعامل استارتاپ دستیار کاری هوش مصنوعی Glean است، 7 درصد از سهام را در اختیار دارد. آرویند نیتراکاشیاپ، یکی از بنیانگذاران و CTO فعلی روبریک، 6.7 درصد را در اختیار دارد.

سایر VCهای معروف نیز از این شرکت حمایت کردند. Khosla Ventures دور سری C Rubrik را در سال 2016 رهبری کرد. IVP دور سری D این شرکت را در سال 2017 رهبری کرد. و Bain Capital Ventures دور سری E این شرکت را در سال 2019 رهبری کردند. مشخص نیست که این شرکت ها هنوز چند درصد سهام دارند، اما این میزان کمتر از 5 درصد است، زیرا هیچ یک از این سرمایه گذاران در S-1 شرکت ذکر نشده اند. سی و پنج ونچرز ستاره NBA کوین دورانت نیز یک سرمایه گذار بود.

نتایج IPO روبریک بیشتر از سایر فهرست‌های عمومی اخیر مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا اولین عرضه روبریک بیشتر شبیه به عرضه اولیه عمومی سهام در سال 2021 است و کمتر شبیه به سایر عرضه‌های عمومی در سال 2024 است. ایبوتا به عنوان یک شرکت سودآور معرفی شد. Astera Labs و Reddit هر دو اخیراً به سود خالص GAAP رسیده بودند. با این حال، روبریک به عنوان یک تجارت بی‌سود است و زیان‌های آن همچنان در حال رشد است، نه کاهش.

این شرکت گزارش داد که درآمد آن از سال مالی 2023 تا سال مالی 2024 کمی کمتر از 5 درصد رشد داشته است و از 599.8 میلیون دلار به 627.9 میلیون دلار رسیده است. در همان زمان، زیان شرکت به رشد خود ادامه داد: زیان خالص آن از 46 درصد در سال مالی 2023 به 56 درصد در سال مالی 2024 رسید.

با این حال، معیارهای این شرکت یک نقطه روشن دارد: درآمد اشتراک. در آخرین سه ماهه مالی شرکت، اشتراک‌ها 91 درصد از درآمد را تشکیل می‌دهند که در مقایسه با 73 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. درآمد اشتراک معمولاً ثابت است و رشد در آنجا می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز آینده روبریک با وجود ضررهای فعلی و عدم سودآوری آن اطمینان بیشتری دارند.

روبریک چهارمین شرکتی است که در ماه‌های اخیر با پشتوانه سرمایه‌گذاری سهامی عام می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران مشتاق بازگشایی بازار عرضه اولیه سهام هستند. هر سه شرکتی که قبل از Rubrik شرکت کردند – Ibotta، Reddit و Astera Labs – در اولین روز معامله ظاهر شدند و همه از آن زمان تثبیت شده‌اند، برخی از آنها در موقعیت‌های بهتری نسبت به دیگران قرار دارند. اما هیچ کدام فاجعه یا فال منفی برای سایر عرضه‌های اولیه سهام در سال جاری نبوده است.

در حالی که چهار عرضه مثبت اولیه می تواند باعث شود شرکت های بیشتری از حاشیه خارج شوند، دستورالعمل فعلی مبنی بر اینکه کاهش نرخ بهره ممکن است در اوایل سال 2024 اتفاق نیفتد، همانطور که بسیاری پیش بینی کرده بودند، ممکن است حرکت اخیر بازار IPO را کاهش دهد.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا