دانش و فناوری

سام بنکمن-فرید به جرم کلاهبرداری و پولشویی در FTX به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

سام بنکمن-فرید، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق صرافی رمزارز FTX و شرکت تجاری Alameda Research، حدود پنج ماه پس از مجرم شناخته شدن، توسط قاضی ناحیه جنوبی نیویورک (SDNY) به 25 سال زندان محکوم شد. در هر هفت اتهام مربوط به کلاهبرداری و پولشویی در جریان محاکمه.

به گزارش ایننر سیتی پرس، کاپلان روز پنجشنبه گفت: «زمانی که دروغ نمی گفت، طفره می رفت، موهایش را شکافته بود، و سعی می کرد دادستان ها را وادار کند تا سؤالات را برای او بازنویسی کنند. من 30 سال است که این کار را انجام می دهم. من هرگز اجرای آنچنانی ندیده بودم.»

مجموع محکومیت احتمالی او برای هفت فقره – دو اتهام کلاهبرداری و پنج اتهام توطئه – حداکثر 110 سال بود.

در اوایل این ماه، دادستان های وزارت دادگستری ایالات متحده خواستار مجازات “ضروری” 40 تا 50 ساله برای او شدند. در این اطلاعیه آمده است: «گستردگی کلاهبرداری بانکمن-فرید مستلزم مجازات شدید است. “میزان ضرر – حداقل 10 میلیارد دلار – این را به یکی از بزرگترین کلاهبرداری های مالی در تمام دوران تبدیل می کند.” روز پنجشنبه، کاپلان گفت که این برد “بیش از ضروری خواهد بود.” در اواخر فوریه، وکلای Bankman-Fried با استناد به “مراقبت از افراد”، “پشیمانی”، “مقصر بودن سطح پایین” و موارد دیگر، اخطاریه ای مبنی بر محکومیت مشتری خود به 63 تا 78 ماه ارسال کردند.

صرف نظر از اینکه هر دو طرف چه می‌خواستند، این محکومیت چندین دهه نتیجه محاکمه پنج هفته‌ای بانکمن-فرید است، که عمیقاً به چگونگی سقوط یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان و شرکت تجاری خواهرش در نوامبر 2022 اشاره کرد.

حکم او همچنین می‌تواند سیگنالی را برای صنعت کریپتو در کل ارسال کند. از آنجایی که قاضی کاپلان موظف است «نیاز به محکومیت برای بازدارندگی کافی» را در نظر بگیرد، که به نام دیگر متهمان یقه سفید و به طور کلی تر برای بازیگران بد در فضای رمزنگاری، دلسرد کند، جاش نفتالیس، دادستان فدرال سابق که اکنون با Pallas Partners در نیو است. یورک، به TechCrunch گفت. به عبارت دیگر، دادگاه مجاز است بررسی کند که حکمی که بر SBF اعمال می کند چگونه پیامی را به صنعت دارایی های کریپتو ارسال می کند.

مارک بینی، که همچنین یک دادستان فدرال و ایالتی سابق است و اکنون در گروه دارایی دیجیتال On Chain رید اسمیت شریک است، موافق است. او گفت که این حکم «بازار واقعی در عرصه کریپتو» خواهد بود و افزود که این نتیجه «ممکن است معیاری برای احکام آتی مربوط به کلاهبرداری در حوزه کریپتو باشد».

و در سیستم فدرال، آزادی مشروط وجود ندارد. اما، متهمانی مانند Bankman-Fried می‌توانند اعتبار «زمان خوبی» کسب کنند قانون قدم اولهر دو وکیل خاطرنشان کردند، که می تواند مجازات آنها را برای رفتار خوب در زمان حبس کاهش دهد. بینی گفت که تعدادی از فرصت ها برای مجرمان غیرخشونت آمیز برای اولین بار وجود دارد که بتوانند مجازات خود را کاهش دهند. نفتالیس افزود: این می تواند منجر به کاهش مجازات متهم تا 15 درصد از مجازات اولیه شود.

بنکمن-فرید از زمانی که وثیقه خود را قبل از محاکمه از دست داد، در بازداشتگاه متروپولیتن در بروکلین، نیویورک ساکن بوده است. دیگر زندانیان بدنام سابق کانون اصلاح و تربیت شامل همدست جفری اپستاین، گیسلین ماکسول و «برادر داروساز» مارتین اسککرلی هستند.

نگاهی به SBF و FTX

قبل از زندان، بنکمن-فرید زمانی در صدر دنیای رمزارز قرار داشت و با افراد مشهوری مانند کیتی پری و ورزشکاران برنده جایزه مانند تام برادی معاشرت می کرد و نام شرکت خود را روی پیراهن داوران لیگ برتر بیسبال و میدان میامی هیت می گذاشت. قبل از فروپاشی، FTX یکی از برترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال پس از کوین‌بیس و بایننس بود.

FTX قبل از فروپاشی کاربران خود را به “میلیون ها” رساند و درآمد از 10 میلیون دلار به 20 میلیون دلار در سال 2019، به 80 میلیون دلار در سال 2020 و به یک میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت. بانکمن-فرید در طول شهادت خود گفت و درآمد روزانه در سال 2021 3 میلیون دلار بود.

اما پس از اینکه ترازنامه معیوب Alameda توسط نشریه رسانه رمزنگاری CoinDesk در نوامبر 2022 رونمایی شد، محبوبیت و اعتماد Bankman-Fried در سراسر جامعه ارزهای دیجیتال به سرعت کاهش یافت که باعث ایجاد اثرات موجی در صنعت و نگرانی در مورد FTX و نقدینگی آن شد. ظرف چند روز، صرافی اعلام ورشکستگی کرد و بانکمن-فرید از سمت خود به عنوان مدیرعامل کنار رفت.

آزمایش او و ماه‌های منتهی به آن نشان داد که این مشکل بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد، زیرا Bankman-Fried و سایر مدیران از بیش از 8 میلیارد دلار از وجوه مشتریان سوء استفاده کردند. Bankman-Fried شهادت داد که از مشتریان FTX کلاهبرداری نکرده یا از وجوه آنها استفاده نکرده است، اما آلامدا این سرمایه را از صرافی “قرض گرفته است”.

مارک کوهن، وکیل ارشد بانکمن-فرید، همچنین گفت که دولت پرونده ای شبیه به فیلم هالمارک علیه بنکمن-فرید ایجاد کرده است و در حالی که او “قضاوت های تجاری بد” انجام داده است، دولت “سعی کرده است که سم را به نوعی شرور، به نوعی تبدیل کند.” هیولا.”

در نهایت، هیئت منصفه آن روایت را نخرید. دادستان ها به شدت استدلال کردند که Bankman-Fried در داخل و خارج از کشور وعده های دروغین داده و مسئول از دست دادن میلیاردها دلار برای هزاران سرمایه گذار FTX بوده است. آنها تأکید کردند که چگونه استفاده از وجوه مشتریان FTX بدون اطلاع یا تأیید آنها اشتباه است.

و در نتیجه، Bankman-Fried مدت زیادی را پشت میله های زندان سپری خواهد کرد.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا