دانش و فناوری

سرویس حق نشر آپارات با هدف ایجاد پلتفرمی امن برای تولید محتوا راه‌اندازی شد

مدیرعامل آپارات اعلام کرد به منظور ایجاد دریچه‌ای امن برای رساندن صدا و تصویر تولید‌کنندگان محتوا به مخاطبان خود، این مجموعه به تازگی سرویسی را راه‌اندازی کرده که از حق نشر یا کپی‌رایت آثار محافظت کرده و از کپی شدن آن‌ها توسط دیگران جلوگیری می‌کند.

حفاظت از حق نشر یک سیستم انگشت‌نگاری هوشمند است که هر ویدیوی بارگذاری شده در آپارات را بررسی و ویدیوهای مشابه با نسخه دارای حق نشر را شناسایی می‌کند.

سرویس حق نشر آپارات با هدف شکل دادن فضایی امن و محافظت شده برای کاربران این پلتفرم شکل گرفته و در حوزه مدیریت محتوا یکی از ضروری و کاربردی‌ترین ابزارهایی محسوب می‌شود که لازم است چنین فضایی به آن مجهز باشد.

سازوکار این سیستم به این صورت است که ابتدا برای هر ویدیو در آپارات یک شناسه منحصر به فرد مثل اثر انگشت تولید و در پایگاه داده آن ذخیره می‌شود، سپس آپارات آن شناسه را با شناسه دیگر محتواها مقایسه کرده و در صورت وجود مطابقت با محتوای دارای حق نشر، محتوای کپی شده را شناسایی و حذف می‌کند.

«مصطفی احمدی»، مدیرعامل آپارات پیرامون توضیحات بیشتر درباره سازوکار عملکرد این سرویس به دیجیاتو گفت: «روشی که ما استفاده می‌کنیم، شبیه به روش کانتنت آیدی یوتیوب است ولی در نوع و روش پیاده‌سازی تفاوت‌هایی وجود دارد که در طول مسیر سعی داریم آن را دقیق و بهینه‌تر کنیم. کانالی که محتواهای کپی را منتشر کند، علاوه بر اینکه حذف می‌شود، براساس نوع و تعداد دفعات تکرار تخلف، دچار محدودیت‌هایی می‌شود که این محدودیت‌ها از بسته شدن آپلود به صورت موقت یا دائم و بسته‌شدن کانال به صورت دائمی متغیر است.»

او در این باره ادامه داد: «این سیستم قابلیت فعال‌سازی برای ویدیوهای بالای ۲ دقیقه را دارد. در حال حاضر و در فاز اولیه عرضه سرویس اگر ۹۵ درصد محتوا با سایر محتواهای منتشرشده شباهت داشته باشد، کپی شناسایی شده و حتی اگر لوگو و یه قسمتی از یک محتوای دیگر به ویدیو اضافه شود، شناسایی شده و حذف می‌شود. اما اگر از یک محتوای ۱۰ دقیقه‌ای دو دقیقه‌اش کپی باشد از جانب سیستم قابل شناسایی نیست که قصد داریم در در فازهای بعدی توسعه محصول این مورد را هم اضافه می‌کنیم.»

به گفته مدیرعامل آپارات تمامی شناسایی‌ها براساس پردازش تصویر که شاخه‌ای از هوش مصنوعی است، انجام می‌شود و به محض اینکه یک ویدیو کانتنت آیدی به‌خصوصی برایش ثبت شود، اصطلاحا یک اثر انگشت برایش ایجاد می‌شود و با تمامی محتواهایی که از قبل یا در آینده در آپارات آپلود می‌شود چک شده و در صورت وجود شباهت محتوا پاک می‌شود. 

یکی از اهداف اصلی آپارات ایجاد فضایی ایمن برای تولیدکنندگان محتوا است. ساخت چنین پلتفرمی که کاربران آن بتوانند به راحتی و آسودگی خیال از آن استفاده کنند، نیازمند ابزارهای مدیریت محتوای متنوعی است. یکی از ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین این ابزارها، سرویس حق نشر آپارات است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا