دانش و فناوری

Siri با ادغام جدید ChatGPT از دستیار گوگل پیشی می‌گیرد

در رویداد WWDC 2024 روز دوشنبه، اپل برخی از پیشرفت‌های بزرگ را در سیری اعلام کرد. به لطف apple intelligence و همکاری هیجان انگیز بین OpenAI و اپل برای ادغام ChatGPT در iOS، iPadOS  و macOS، سیری تحت تغییرات اساسی است که به آن کمک می‌کند تا به درستی با دستیارهای مجازی دیگر رقابت کند.

به گفته کلسی پترسون، مدیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در اپل، سیری جدید طبیعی‌تر، مرتبط‌تر و البته شخصی‌تر برای شما خواهد بود. در اینجا به 5 تا از برجسته‌ترین تغییرات سیری می‌پردازیم.

1.  با سیری راحت‌تر صحبت کنید
اگر در گدشته هنگام پرسیدن سوال از سیری کلمات را اشتباه بیان می‌کردید، با “می‌توانید آن را تکرار کنید؟” یا «متاسفم، متوجه نشدم» مواجه می‌شدید. اما اکنون، سیری ارتقا یافته می‌تواند پیش‌بینی درستی از کلمات داشته و اطلاعات غلط را نادیده گیرد.

این یکی از آن ویژگی‌هایی است که ممکن است باعث تمسخر طرفداران اندروید شود، زیرا Google Assistant برای بیش از پنج سال آگاهی زمینه‌ای را ارائه کرده است، اما اگر آنطور که در نظر گرفته شده است کار کند، افزودنی عالی برای سیری است. 
 

2.  از سیری به‌عنوان راهنمای کامل استفاده کنید
با دانش گسترده سیری، اکنون می‌تواند به هزاران سوال در مورد هر محصول اپل – آیفون، آیپد، مک – پاسخ دهد و به شما کمک کند راهنمای کاملی برای رفع مشکل یا انجام یک کار پیدا کنید. و از آنجایی که سیری می‌تواند زبان مکالمه را پردازش کند، حتی نیازی نیست که یک ویژگی را با نام آن صدا بزنید تا درک شود.

یک نمونه سوال مورد استفاده در WWDC 2024 این است که “چگونه می‌توانم اکنون یک پیام بنویسم و فردا تحویل داده شود؟” سیری با مخزن جدید اطلاعات در مورد ویژگی‌ها و تنظیمات، می‌داند که این سوال در مورد نحوه زمان‌بندی پیام‌های متنی است.
 

Siri با ادغام جدید ChatGPT از دستیار گوگل پیشی می‌گیرد

3.  از اطلاعات on-screen استفاده کنید
Apple Intelligence به سیری جدید آگاهی روی صفحه نمایش را می‌دهد، که دامنه آنچه سیری می‌تواند به شما کمک کند را گسترش می‌دهد. سیری قادر خواهد بود به آنچه در صفحه شما است نگاه کند و دستورات پیچیده‌تری را انجام دهد.

به طور مثال، اگر دوستتان آدرس جدید خود را برای شما پیامک کند، می‌توانید از سیری بخواهید که آدرس را به اطلاعات تماسش اضافه کند، و همچنین می‌تواند آدرس را پیدا کند و متوجه شود که اطلاعات تماس چه کسی را بر اساس شخصی که در گفتگو هستید به‌روزرسانی می‌کنید و برنامه‌ها را برای به‌روز رسانی کارت تماس آنها تغییر دهید.

گوگل با ویژگی‌های متنی روی صفحه در اندروید، مانند Circle to Search و What’s on my screen بازی می‌کند، اما اگر آن‌طور که تبلیغ می‌شود سیری کار کند، اپل از آنچه تاکنون در اندروید دیده‌ایم پیشی می‌‌گیرد.

 

4.  به جای صحبت با سیری تایپ کنید
همیشه نمی‌توان یک دستور یا سوال را به سیری از  طریق حرف زدن انتقال داد. ممکن است وسط یک سخنرانی، در قطار عمومی باشید و یا حوصله صحبت کردن نداشته باشید.

یکی از به‌روزرسانی‌های سیری جدید و بهبود یافته، گزینه تایپ به جای صحبت کردن است. با دو بار ضربه زدن در پایین صفحه، می‌توانید از صدا به متن تغییر دهید و دستوراتی مانند “تنظیم زنگ ساعت برای 7 صبح” را برای سیری تایپ کنید. یا «به من یادآوری کن که شنبه برای آزمون هفته آینده مطالعه کنم.”

طرفداران اندروید برای این مورد آماده خواهند بود. این قابلیت با پیاده سازی بسیار مشابه در سال 2017 به اندروید آمد.

5.  از اکشن‌های درون برنامه‌ای در چندین برنامه استفاده کنید
یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های جدیدی که به سیری ارائه می‌شود، توانایی انجام چندین عملکرد در برنامه‌های مختلف است. سیری می‌تواند اطلاعات را از برنامه‌های مختلف گوشی شما جمع‌آوری کند تا کاربری را برای شما آسان‌تر کند.

پترسون بهترین مثال را برای این موضوع با سناریویی ارائه داد که در آن او باید مادرش را از فرودگاه ببرد. او می‌پرسد: “سیری، پرواز مادرم کی فرود می‌آید؟” و سیری پس از گرفتن جزئیات پرواز از ایمیل مادرش، به سرعت با به‌روزرسانی ردیابی پرواز در زمان واقعی پاسخ می‌دهد.

پیترسون سپس می‌پرسد: “برنامه ناهار چیست؟” و “چه مدت طول می‌کشد تا از فرودگاه به خانه برسیم؟” و با دسترسی به پیام‌ها، نامه‌ها و نقشه‌ها، سیری می‌تواند همه این درخواست‌ها را از صفحه اصلی انجام دهد، بدون اینکه پیترسون نیازی به باز کردن همه این برنامه‌ها داشته باشد.

مطمئناً، این مثال ممکن است فقط یک دقیقه در وقت شما صرفه جویی کند، اما با گذشت زمان، این دقیقه‌های ذخیره شده به نفع شما تمام می‌شوند و این نمونه‌ای عالی از تجربه‌ای است که اپل دوست دارد ایجاد کند. شما به این فکر نمی‌کنید که همه این برنامه‌ها با هم کار کنند، فقط از آیفون خود بخواهید کاری برای شما انجام دهد و تمام.

چشم انداز
در حالی که نمی‌توانیم این ویژگی‌ها را تا زمان عرضه نسخه بتای آن آزمایش کنیم، اما در عین حال همه چیز امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

سیری اولین دستیار مجازی بود، اما به سرعت توسط دستیار گوگل در مهارت‌ها و قابلیت‌ها جایگاهش را از دست داد. رقبای دیگر مانند Amazon Alexa و اخیرا ChatGPT نیز به نظر می‌رسد که پیشنهاد اپل را تحت الشعاع قرار داده‌اند، بنابراین بسیار هیجان انگیز است که فکر کنیم سیری در نهایت ممکن است به‌روزرسانی‌هایی را که طرفداران اپل سال‌ها می‌خواستند را دریافت کند.

در حالی که اپل برای برخی از این به‌روزرسانی‌های سیری به‌طور آزادانه از اندروید وام گرفته است، شکی نیست که گوگل نکاتی را از اطلاعیه‌های اپل دریافت کند. خبر خوب این است که در حالی که بحث‌ها در مورد اینکه کدام سیستم عامل این کار را اول یا بهتر انجام داده است، وجود دارد، کاربران هر دو طرف از بهترین ایده‌ها بهره‌مند می‌شوند. اعمال فشار بیشتر اپل بر گوگل در فضای دستیار مجازی چیزی جز نتیجه مثبت برای کاربران نیست.

اگرچه به نظر می‌رسد این ویژگی‌های جدید سیری برای کاربران آیفون مناسب‌تر است، اما در اواخر امسال به iPad و Mac نیز می‌آیند.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا