دانش و فناوری

موشک استارشیپ اسپیس ایکس به دومین پرتاب مداری خود نزدیک‌تر شد

پس از اینکه اداره هوانوردی فدرال (FAA) اعلام کرد که بررسی ایمنی خود را درباره راکت استارشیپ انجام داده است، اسپیس‌ایکس یک گام دیگر به سوی دومین پرتاب آزمایشی این راکت نزدیک شد. این موشک قدرتمندترین موشکی خواهد بود که تاکنون پرواز کرده است. احتمالاً پرواز استارشیپ در ماه جاری میلادی انجام شود.

موشک فوق‌سنگین و فضاپیمای استارشیپ برای اولین‌بار در آوریل امسال (فروردین 1402) پرتاب شد، اما این موشکِ بدون‌ خدمه دقایقی پس از پرتاب براثر یک ناهنجاری در هوا منفجر شد. پس از این انفجار، سکوی پرتاب واقع در بوکاچیکا تگزاس بر اثر فشار موشک شکسته شد؛ اکنون اسپیس ایکس پس از انجام یک سری آزمایشات موتور و طراحی مجدد سکوی پرتاب اعلام کرده که این موشک آماده پرواز مجدد است. البته قبل از پرتاب دوم، FAA هنوز باید بررسی‌های زیست‌محیطی را تکمیل کند تا این پرتاب بر حیات‌وحش مناطق اطراف تأثیر مخربی نداشته باشد.

موشک استارشیپ و مسئله‌های زیست‌محیطی

براساس بیانیه آژانس FAA، این آژانس همچنان مشغول انجام بررسی‌های محیط‌زیستی است. به عنوان بخشی از این بررسی‌ها، FAA با همراهی سازمان خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده (USFWS) به ارزیابی بیولوژیکی گونه‌های در معرض خطر می‌پردازد. FAA و USFWS برای تکمیل مجوز پرتاب موشک، باید این ارزیابی‌های محیطی را انجام دهند. طبق گفته FAA بررسی زیست‌محیطی آخرین گام مهمی است که باید قبل از تصمیم نهایی آژانس در مورد اعطای مجوز پرتاب اسپیس ایکس تکمیل شود.

ناسا نیز در انتظار سازمان FAA و اسپیس‌ایکس است. ناسا درحال برنامه‌ریزی برای استفاده از نسخه تغییریافته فضاپیمای استارشیپ برای مأموریت آرتمیس 3 است. این مأموریت در سال 2025 با هدف قراردادن اولین فضانوردان روی ماه از زمان مأموریت آپولو در سال 1972 انجام خواهد شد.

موشک استارشیپ در هنگام پرتاب نیروی رانش عظیم 17 میلیون پوندی دارد. این موشک قدرتمند حتی می‌تواند برای مأموریت‌های خدمه به مریخ و فراسوی آن مورد استفاده قرار گیرد. اما درابتدا این موشک باید اولین پرواز مداری خود را در یک مأموریت آزمایشی انجام دهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا