دانش و فناوری

اسپیس ایکس رکورد پرتاب بوستر را دوباره تکرار کرد

شرکت اسپیس ایکس یک رکورد پرتاب بوستر موشک به مدار زمین را برای دومین بار ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، بوستر مذکور در موشک فالکون۹ به کار رفت که ماهواره هایی برای خوشه گالیله متعلق به اروپا را به مدار زمین برد.

این شرکت برای بیستمین بار بوستر نخست یک موشک فالکون۹ از مقر فضایی کندی به فضا فرستاد. طبق توضیحات شرکت به این ترتیب رکورد دیگری که در اوایل ماه جاری میلادی توسط یک بوستر دیگر موشک فالکون۹ برای ارسال ماهواه های اینترنتی استارلینک به فضا ثبت شده بود، دوباره تکرار شد.

طی این پرتاب ماهواره هایی به خوشه گالیله که مشابه مجموعه ماهواره های جی پی اس آمریکا است، اضافه شد. تاکنون ۲۸ ماهواره برای خوشه گالیله به فضا ارسال شده که همه آنها با موشک های روسی سایوز یا آریان۵ اروپا سفر کرده اند.

اما تابستان سال گذشته میلادی موشک آریان۵ بدون هیچ جایگزینی بازنشسته شد و از سوی دیگر اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه۲۰۲۲میلادی، روابط خود با این کشور را محدود کرد. به همین دلیل در اواخر سال گذشته میلادی سازمان فضایی اروپا قراردادی با اسپیس ایکس امضا کرد تا ۴ ماهواره مربوط به خوشه گالیله را در ۲ عملیات طی ۲۰۲۴ میلادی به فضا بفرستد. ماموریت انجام شده نیز نخستین پرتاب مربوط به خوشه گالیله بود.

ماهواره های خوشه گالیله در مدار میانی زمین و در فاصله ۲۳۲۲۲ کیلومتری سطح حرکت می کنند. اسپیس ایکس در بیانیه ای نوشت: به دلیل عملکرد اضافی مورد نیاز برای ارسال محموله ها به مدار میانی زمین ، ماموریت مذکور بیستمین و آخرین پرتاب بوستر اول موشک فالکون۹ بود.

اما دیگر بوستر فالکون۹ که هم اکنون ۲۰ بار به فضا پرتاب شده، در ۱۲ آوریل روی زمین فرود آمد. این بوستری ماهواره های استارلینک را به مدار پایین زمین برده بود، به همین دلیل سوخت کافی برای بازگشت به زمین را داشت.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا