دانش و فناوری

تصاویر خیره‌کننده دومین پرتاب آزمایشی استارشیپ اسپیس‌ایکس را ببینید

اسپیس‌ایکس تصاویری از استارشیپ در دومین پرواز آزمایشی خود در روز شنبه منتشر کرده است؛ این عکس‌ها لحظات ابتدایی پرتاب این راکت را به‌سمت آسمان نشان می‌دهند. در دومین آزمایش، پرتاب این راکت و جداسازی دو قسمت آن با موفقیت صورت گرفت، اما بعد از چند دقیقه، هر دو قسمت این راکت تاریخی در هوا منفجر شد.

اسپیس‌ایکس با انتشار پستی در ایکس، لحظات زیبایی از زمان پرتاب این راکت قدرتمند را به اشتراک گذاشت. در عکس زیر 33 موتور رپتور قدرتمند این راکت را می‌بینیم که در سکوی پرتاب تأسیسات استاربیس در تگزاس با حدود 17 میلیون پوند نیروی رانشی از زمین جدا شد و به‌سمت آسمان رفت.

برخلاف اولین پرواز آزمایشی در ماه آوریل (فروردین‌ماه 1402)، این‌بار فضاپیمای استارشیپ حدود 2 دقیقه و 50 ثانیه پس از پرواز، با موفقیت از قسمت پایینی جدا شد. بااین‌حال، حدود 30 ثانیه بعد، بوستر آن دچار اشکال شد و از طریق عملیاتی موسوم به «تجزیه سریع برنامه‌ریزی‌نشده» منفجر گردید.

دومین پرتاب آزمایشی استارشیپ

با وجود انفجار این راکت، اسپیس‌ایکس این مأموریت آزمایشی را نسبت به دفعه قبل موفقیت‌آمیز می‌داند. مهندسان این شرکت اکنون تمام جنبه‌های پرواز روز شنبه را بررسی خواهند کرد تا به عیب‌یابی این سیستم بپردازند و برای سومین پرتاب آماده شوند.

عکس های خیره کننده <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%b4%db%8c%d9%be'>استارشیپ</a>

ناسا علاقه زیادی به فعالیت‌های اسپیس‌ایکس روی استارشیپ دارد، زیرا می‌خواهد از آن برای فرستادن فضانوردان به مأموریت‌هایی در اعماق فضا استفاده کند. ناسا قراردادی با شرکت اسپیس‌ایکس بسته است که طی آن از یک نسخه تغییریافته استارشیپ برای حمل دو فضانورد به سطح ماه در مأموریت آرتمیس 3 استفاده می‌شود. این مأموریت برای سال 2025 برنامه‌ریزی شده است.

«بیل نلسون»، رئیس ناسا، اندکی پس از پرتاب آزمایشی روز شنبه، با انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی به تیم‌های اسپیس‌ایکس تبریک گفت و افزود:

«پرواز فضایی یک ماجراجویی جسورانه‌ است که به روحیه انجام کار و نوآوری متهورانه نیاز دارد. آزمایش امروز فرصتی برای یادگیری بود؛ دوباره پرواز کنید. ناسا و اسپیس‌ایکس با یکدیگر بشریت را به ماه، مریخ و فراتر از آن می‌رسانند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا