دانش و فناوری

تسلا بزرگترین مشتری لیدار Luminar است

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا گفته است که حسگرهای لیدار «عصا» برای خودروهای خودران هستند. اما شرکت او به قدری از لومینار خرید کرده است که تسلا در حال حاضر مشتری اصلی این سازنده لیدار است.

تسلا در سه ماهه اول سال 2024 بیش از 10 درصد از درآمد Luminar یا کمی بیش از 20 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

لومینار گزارش داد که درآمد آن نسبت به سه ماهه چهارم سال 2023، 5 درصد کاهش یافته است، که بیشتر آن را به «فروش کمتر حسگر به مشتریان غیرخودرویی» نسبت می دهد. این کاهش با فروش حسگر به تسلا، که بزرگترین مشتری لیدار ما در سه ماهه اول بود، جبران شد. لومینار همچنین نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش درآمد داشته است.

لومینار نتایج خود را تنها چند روز پس از اعلام برنامه‌های خود برای کاهش 20 درصدی نیروی کار خود منتشر کرد، در بازسازی ساختاری که منجر به برون‌سپاری بخش عمده‌ای از تولید حسگرهای لیدار خود در تلاش برای توسعه تجارت خواهد شد.

تسلا با استفاده از لیدار و سنسورهای دیگر روی برخی از خودروهای آزمایشی خود مشاهده شده است و طبق گزارشات، تا سال 2021 با Luminar همکاری داشته است. جزئیات این معامله هرگز فاش نشده است و لومینار توضیح نداده است که چرا آن را به اشتراک گذاشته است. اطلاعات در حال حاضر افشای جدید تنها چند ماه قبل از اینکه تسلا یک روباتاکسی را در 8 آگوست معرفی کند منتشر می شود.

ماسک مدت‌ها استدلال کرده است که تکیه بر لیدار برای کمک به خودروهای خودران در جهت‌یابی در جهان یک «کار احمقانه» است. او در رویداد “روز خودمختاری” تسلا در سال 2019 گفت که “هر کسی که به لیدار تکیه کند محکوم به فناست!”

“[They are] سنسورهای گران قیمت که غیر ضروری هستند،” او در آن زمان گفت. “مثل داشتن یک دسته کامل از ضمیمه های گران قیمت است. مثلاً یک آپاندیس بد است، خوب حالا شما یک دسته کامل از آنها دارید، مسخره است، خواهید دید.»

البته، ماسک همچنین در آن رویداد در سال 2019 گفت که تسلا یک ناوگان رباتاکسی را تنها در یک سال راه اندازی خواهد کرد. که هرگز اتفاق نیفتاد. در عوض، ماسک همچنان در حال خرید عصا است.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا