دانش و فناوری

کاربرد نانوذرات «زایموسان» در دارورسانی هدفمند سلول‌های سرطانی

یافته جدید محققان ؛

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که نانوذرات زایموسان به عنوان نانو حامل داروی دوکسوروبیسین، می‌تواند درمان هدفمندتری در سرطان روده بزرگ ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه رویان، سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع و دومین سرطان منجر به فوت در سراسر جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر سن ابتلا به آن کاهش یافته است.

یکی از راه‌های مقابله با این سرطان استفاده از داروهای مختلف شیمی درمانی است. یکی از روش‌های افزایش اثر بخشی داروهای شیمی درمانی، استفاده از نانو حامل‌ها برای ارسال دقیق دارو به سلول‌های هدف (سلول‌های سرطانی) است. زایموسان (Zymosan) یک بتا گلوکان جدا شده از مخمر است که می‌تواند برای دارورسانی (drug delivery) استفاده شود.

با هدف بررسی میزان کارایی این نانو ذره در دارورسانی برای شیمی درمانی مبتلایان به سرطان روده بزرگ، دکتر مرآت کریمی، دکتر ندا رحیمیان، دکتر علی آرش انوشیروانی، دکتر حامد میرزایی، دکتر علی رجبی و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه کاشان، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، طی پژوهشی نانو ذرات زایموسان را سنتز و خصوصیات ساختاری و مورفولوژیک آنان را با روش‌های مختلف آزمایشگاهی اندازه گیری کردند. سپس یکی از داروهای شیمی درمانی (دوکسوروبیسین) بر نانو ذرات مذکور بارگذاری شد و بارگذاری و انتشار آن با روش‌های آزمایشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. پس از آن، اثر این ذرات بر زنده مانی رده سلولی سرطان روده بزرگ مورد سنجش قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی International Journal of Biological Macromolecules منتشر شده است، نشان داد، این نانوذرات، تکثیر سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند و نانو ذرات بارگیری شده با دارو، اثر ضد تکثیری دارو را افزایش می‌دهند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد نانو ذرات زایموسان قادر به القای آپاپتوزیس یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی است.

بر اساس یافته‌های این مطالعه می‌توان گفت که نانو ذرات زایموسان به عنوان نانو حامل داروی دوکسوروبیسین، می‌توانند درمان هدفمندتری را ارائه دهند و از طریق هم‌افزایی اصلاح مسیر پیام رسان Wnt/β-catenin و مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی اثر سمیتی بیشتری بر سلول‌های هدف داشته باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا