دانش و فناوری

خطر سکته مغزی در شب‌های گرم بیشتر است

تغییرات اقلیمی شرایط آب‌و‌هوایی غیر‌‌‌عادی و شدید به همراه دارد. اینک مطالعات نشان داده‌اند شب‌های بسیار گرم و به اصطلاح «گرمسیری» که یکی از عواقب این تغییرات و گر‌م‌تر شدن کره زمین‌اند، خطر سکته مغزی را به‌ویژه در افراد مسن افزایش می‌دهند.  

بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای به سرپرستی دکتر الکساندرا اشنایدر، از مرکز تحقیقانی هلمهولتز مونیخ، شب‌های گرم می‌تواند خطر سکته مغزی را به‌ویژه در افراد مسن و زنان تا هفت درصد افزایش دهد.

به گزارش نوروساینس‌نیوز، این تیم تحقیقاتی داده‌های بخش مغز و اعصاب بیمارستان دانشگاه آگسبورگ را از حدود ۱۱ هزار مورد سکته مغزی طی ۱۵ سال تجزیه و تحلیل کرد. دکتر چنگ هه، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «افراد مسن و زنان بیشتر در معرض خطر این سکته‌های مغزی‌ که عمدتا با نشانه‌های خفیف و در شب‌های بسیار گرم رخ می‌دهند، قرار دارند. نتایج به دست‌آمده اهمیت اصلاح برنامه‌ریزی شهری و سیستم مراقبت‌های بهداشتی برای کاهش خطرات ناشی از افزایش دمای شبانه را برجسته می‌کند.»

به گفته متخصصان، خطر سکته مغزی مرتبط با دمای بالا در شب بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ در مقایسه با سال‌های بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. طبق این داده‌ها، در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، دو سکته مغزی اضافی ناشی از شب‌های گرم گزارش شد، در حالی‌ که این میزان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ به ۳۳ مورد بیشتر در سال افزایش یافت. 

شب‌های گرمسیری با شاخص فراوانی شب‌های گرم یا اچ‌ان‌ئی (HNE) تعریف می‌شوند. این شاخص اندازه‌گیری می‌کند که دمای هوا در شب‌ها چقدر از یک آستانه‌ معین بالاتر می‌رود. این مقدار آستانه‌‌ای، دمایی است که تنها در پنج درصد از گرم‌ترین شب‌ها در طول دوره مطالعه، دما از آن فراتر رفته است. به عبارت دیگر، در ۹۵ درصد شب‌های دوره مطالعه دمای هوا کمتر از این مقدار بوده است. در این مطالعه خاص، این دما ۱۴.۶ درجه سانتی‌گراد بود. 

به گزارش نوروساینس‌نیوز، محققان قصد دارند یافته‌هایشان را در محیط‌های واقعی قابل‌استفاده کنند. به این منظور در حال تهیه توصیه‌هایی برای اجرای راهبردهای تطبیقی عمومی و برنامه‌ریزی شهری‌اند، از جمله راهکارهایی برای کاهش شدت «جزایر گرمایی شهری‌»؛ منظور از این اصطلاح افزایش دمای هوا در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی و اطراف شهرها است که عموما به دلیل وجود بتن، آسفالت، ساختمان‌های بلند و کاهش فضاهای سبز در شهرها رخ می‌دهد. هدف از این اقدام‌ها این است که از جمعیت انسانی در برابر آثار گرمای شبانه که خطر سکته مغزی را به دنبال دارد، محافظت کند.

 نتایج این مطالعه برای بیمارستان‌ها هم اهمیت زیادی دارد. زیرا مراکز درمانی بر اساس آن می‌توانند در شب‌‌های گرم، خود را برای مواجهه با افزایش احتمالی موارد سکته مغزی آماده کنند. 

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا