دانش و فناوری

مرحله دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو همچنان ادامه دارد!

حدود سه ماه از برگزاری مرحله دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو می‌گذرد و در این مدت شاهد افزایش نارضایتی کاربران از این سامانه بوده‌ایم. مرحله دوم این سامانه که تنها با چهار خودروساز برگزار شد، نتایج نامطلوبی را از خود برجای گذاشت. نیمی از متقاضیان سایپا و حدود 90 درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی پس از برگزاری این سامانه، انصراف خود را از تکمیل وجه و تحویل خودروها اعلام کردند. مدیران سامانه یکپارچه اکنون سعی دارند با ارائه شرایط تبدیل و ویرایش این وضعیت را مدیریت کنند، غافل از آن‌که زمان به ضرر آن‌ها عمل می‌کند.

طی شهریور 1402، سامانه یکپارچه خودرو طی دو مرحله برای ویرایش در اختیار متقاضیان قرار گرفت. خودروهای موجود برای ویرایش، محصولات کرمان موتور و مدیران خودرو بودند. با این حال استقبال چندانی از مهلت ویرایش سامانه یکپارچه به عمل نیامد. در نتیجه مدیران این سامانه تصمیم گرفته‌اند تا بار دیگر قابلیت ویرایش را فعال کنند. براساس اعلام مسئولان سامانه یکپارچه، قابلیت ویرایش بار دیگر طی هفته نخست مهرماه 1402 فعال خواهد شد.

مرحله دوم سامانه یکپارچه و شکست‌های مکرر طرح شورای رقابت

تلاش‌های مدیران سامانه یکپارچه و شورای رقابت برای زنده نگه داشتن این روش، در شرایط رکود بازار صورت می‌گیرد. علاوه برآن خودروسازان خصوصی به صورت جداگانه محصولات خود را با روش نقدی، اقساطی و پیش فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی نیازی به ثبت نام در سامانه یکپارچه یا ویرایش خودرو ندارند. متقاضیان خرید خودروهای سایپا نیز قصد خرید خودروهای مونتاژی را ندارند، بنابراین تا زمان ارائه شرایط ویرایش مطلوب منتظر خواهند ماند. البته باید خاطرنشان کرد که بسیاری از این متقاضیان طی ماه‌های پیشین سرمایه خود را به بازارهای دیگر منتقل کرده‌اند یا آن‌که خودرویی را از بازار آزاد خریده‌اند.

بنابر نظرات کاربران در فضای مجازی، متقاضیان باقی‌مانده در مرحله دوم سامانه یکپارچه خواهان ارائه شرایط ویرایش با محصولات ایران خودرو هستند. در همین حال سایپا شرایط پیش فروش محصولاتش را با موعد تحویل سال آینده اعلام می‌کند و ایران خودرو نیز در مرحله دوم این سامانه غایب بود. همزمان فشارها بر شورای رقابت و سامانه یکپارچه افزایش یافته است. از این رو امکان دارد مرحله سوم این سامانه، هیچ‌وقت برگزار نشود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا