دانش و فناوری

هشدار محققان سازمان ملل: جهان در حال نزدیک‌شدن به نقاط بحرانی محیط‌زیستی است

محققان سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که بشریت به‌شکل خطرناکی در حال نزدیک‌شدن به نقاط بحرانی بی‌بازگشت است، نقطه‌ای که به‌طرزی بحرانی بر توانایی ما برای کنارآمدن با فجایع آسیب وارد خواهد کرد. این پژوهشگران می‌گویند خشک‌شدن آب‌های زیرزمینی در آینده می‌تواند مشکل تأمین خوراک را برای مردم به‌وجود آورد.

به‌گزارش گاردین، گزارش جدید دانشگاه سازمان ملل (UNU) در آلمان به نقاط خطرناکی اشاره کرده است که جهان در حال نزدیک‌شدن به آن‌هاست، اما هنوز امکان جلوگیری از آن‌ها وجود دارد. این نقاط بحرانی ازجمله شامل ازدست‌رفتن یخچال‌های طبیعی که در بسیاری از مناطق دنیا برای تأمین آب ضروری هستند، و تجمع زباله‌های فضایی در مدار می‌شود که می‌توانند عملکرد ماهواره‌های هشداردهنده در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را مختل کنند.

نقاط بحرانی محیط‌زیستی می‌توانند فاجعه‌بار باشند

این نقاط حساس با کوچک‌ترین تغییری می‌توانند فعال و مشکل‌ساز شوند و اتفاقات بسیار بزرگ‌تری را به‌دنبال داشته باشند. این نقاط که از آن‌ها با عنوان نقاط بحرانی ریسک یاد می‌شود، با نقاط بحرانی اقلیمی تفاوت دارند. نقاط اقلیمی ازجمله شامل نابودی جنگل‌های بارانی آمازون و ازبین‌رفتن جریان مهم اقیانوس اطلس می‌شود. نقاط بحرانی ریسک تأثیر مستقیم‌تری روی زندگی مردم می‌گذارند، در حالی که نقاط بحرانی اقلیمی تغییرات بزرگ‌تری را رقم می‌زند که شاید خیلی زود ملموس نباشد.

دکتر «زیتا سبس‌واری» از مؤسسه محیط‌زیست و امنیت بشری UNU می‌گوید: «در شرایطی که بی‌رویه در حال برداشت از منابع آب، آسیب‌زدن به طبیعت و آلوده‌سازی زمین و فضا هستیم، به‌شکل خطرناکی به مرز چند نقطه بحرانی ریسک نزدیک می‌شویم، و این اتفاق می‌تواند سیستم‌هایی را نابود کند که حیات ما وابسته به آن‌هاست.» او می‌گوید بشر در حال از‌دست‌دادن ابزارهای لازم برای مدیریت ریسک است.

محققان می‌گویند در آینده احتمالاً به‌نقطه‌ای می‌رسیم که بیمه مسکن از دسترس خارج می‌شود و بسیاری از مردم در مواجهه با فجایع طبیعی، حمایت‌های اقتصادی را از دست می‌دهند. مشکل بعدی به بحران ریسک خشک‌شدن آب‌های زیرزمینی مربوط می‌شود که همین حالا در کشورهایی مثل عربستان رخ داده و در هند نیز در حال رخ‌دادن است.

دانشمندان توصیه کرده‌اند که تغییر رویه باید به‌سرعت آغاز شود و ارزش‌ها نیز باید تغییر کنند. آن‌ها می‌گویند ما باید اجداد خوبی برای آیندگان باشد و به حق زندگی و بهره‌مندی از محیط‌زیست در نسل‌های آینده احترام بگذاریم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا