دانش و فناوری

وعده نامعلوم واردات خودروهای برقی؛ تنها 600 دستگاه وارد شدند

از ماه‌های نخست سال 1402 و پس از تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت، شاهد انتشار وعده‌های مکرر درزمینه واردات خودروهای برقی بودیم. این وعده‌ها توسط وزیر جدید صمت، «عباس علی آبادی» و معاونین او بارها تکرار شدند. بااین‌حال در عمل رویداد خاصی را شاهد نبوده‌ایم. براساس آمار سازمان توسعه تجارت، تنها 600 دستگاه خودرو برقی تا این لحظه وارد کشور شده‌اند.

«مهدی ضیغمی»، رییس سازمان توسعه تجارت، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت دولت سیزدهم است. او نیز در جریان اظهارنظرهای مختلف، از واردات چند هزار دستگاه خودرو به کشور تا پایان سال خبر داده بود. حال آن‌که مطابق آمار گمرک، تعداد خودروهای وارداتی به ایران هنوز به 5000 دستگاه نرسیده است.

همچنین بخوانید: تاکسی برقی کرمان موتور به تهران رسید

ضیغمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تعداد اندک خودروهای برقی واردشده، اعلام کرد که منظور وزیر صمت از واردات صد هزار دستگاه خودرو برقی تا پایان سال نبوده است. گفته‌های وزیر صمت مربوط به واردات صد هزار دستگاه خودرو برقی در رسانه ملی بیان شده‌اند و هم‌اکنون می‌توانید ویدیو مربوط به این اظهارات را ببینید. وعده وزیر صمت درخصوص واردات صد هزار دستگاه خودرو الکتریکی، در ابتدای آذرماه 1402 عنوان شد. وزیر صمت در آن زمان گفت: «احتمالاً در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌‌تدریج وارد تهران می‌شود. درمجموع مقرر شده تا آخر سال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.»

واردات خودروهای برقی، هدف بلندمدت

«حسن کریمی‌سنجری»، کارشناس بازار خودرو در این باره می‌گوید: «تاکنون ۶۰۰ دستگاه خودرو برقی واردشده به کشور، از گمرکات ترخیص شده‌اند. ۶۰۰ دستگاه همچنان در گمرک است. این درحالی است که ۱۵۰۰ دستگاه خودرو درحال حمل هستند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغار سال جدید، حداقل ۲۵۰۰ خودرو برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود.»

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88'>واردات خودرو</a>های برقی

ضیغمی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون واردات کم تعداد خودروهای الکتریکی، عنوان کرد که مسئله تأمین ارز مربوط به واردات خودروهای برقی حل شده است. بااین‌حال او اعلام کرد که پیچیدگی‌هایی در مسیر واردات خودروهای الکتریکی وجود دارد. پیش از این نیز مسئولان شرکت‌های فعال در حوزه واردات و مونتاژ خودروهای هیبریدی و الکتریکی، نسبت به عدم تأمین ارز کافی انتقاد داشتند. با توجه به آمار واقعی واردات خودروهای برقی به کشور، انتظار می‌رود تا روند استفاده از تاکسی‌های برقی در کشور طی کوتاه‌مدت نتایج ملموس نداشته باشد. از این رو برای مشاهده انبوه تاکسی‌های برقی در شهرها، باید حداقل چند سال صبر کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا