دانش و فناوری

واکسن‌های کوید را پیش از پاییز به‌روزرسانی کنید

نیویورک تایمز گزارش داد، رای متفق‎القول توصیه می‌کند که سازندگان واکسن، واکسن بعدی را برای هدف قرار دادن نوع JN.1، که زمستان گذشته عامل عفونت غالب در ایالات متحده بود، تنظیم کنند. با این حال، JN.1  توسط سویه‌های نسل بعد معروف به KP.2 و KP.3 در بهار امسال پیشی گرفته است.

به گزارش ایتنا، انتظار می رود FDA در هفته‌های آینده به طور رسمی یک نوع هدف جدید را برای سازندگان واکسن توصیه کند. دکتر پیتر مارکس، که بر بخش واکسن FDA نظارت می‌کند، از کمیته خواست تا سازندگان واکسن mRNA را تشویق کنند تا بر آخرین نسخه‌های ویروس تمرکز کنند و نه نوع JN.1. او با اشاره به فناوری استفاده شده توسط مدرنا و فایزر گفت: «ما همیشه می‌گوییم که نباید به دنبال سویه‌ها باشیم، اما هزینه فوق‌العاده بالایی برای واکسن‌های mRNA می پردازیم تا بتوانیم جدیدترین واکسن‌ها را داشته باشیم.»

اما دکتر سارا مایر، یکی از مقامات ارشد واکسن در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، گفت:« هدف قرار دادن JN.1 مناسب‌تر است زیرا در تکامل کروناویروس در مراحل اولیه تکامل بود و احتمالاً اجازه می‌دهد تا واکسن‌هایی برای پوشش بهتر جهش‌های آینده در ویروس داشته باشیم.»

تصمیم این هیئت منعکس‌کننده راهنمایی کمیته متخصص سازمان بهداشت جهانی است که در آوریل توصیه کرد واکسن‌های کووید را به فرمول JN.1 تغییر دهند. به گزارش تایمز، نمایندگان مدرنا و فایزر گفتند که این شرکت‌ها آماده تولید هر یک از نسخه‌های واکسن خواهند بود. 

 

در این جلسه، مقامات بهداشت فدرال گزارش دادند که موارد ابتلا به کووید نسبتاً کم است و داده‌ها نشان می‌دهد که بیماری‌های JN.1 شدیدتر از بیماری‌های مربوط به انواع قبلی نیستند.

اخیراً کمتر از 400 مرگ ناشی از کووید در هفته ثبت شده است که در مقایسه با اوج 2500 مورد در هفته در زمستان کمتر است. با این حال، نرخ واکسیناسیون کووید در سال گذشته به طور قابل توجهی پایین بود، به طوری که محققان CDC گزارش دادند که تنها 18 درصد از بزرگسالان دارای نقص ایمنی واکسن به‌روز شده را دریافت کرده اند، در حالی که کمی بیش از 20 درصد از کل بزرگسالان این واکسن را دریافت کرده‌اند.

در مورد ساکنان خانه سالمندان، که بیشترین احتمال ابتلا به بیماری شدید را دارند، داده‌های CDC نشان می‌دهد که حدود 30 درصد از ساکنان خانه سالمندان در مورد واکسن‌های خود به‌روز هستند، که در مقایسه با 65 درصد در دو سال پیش کاهش داشته است.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا