دانش و فناوری

رویترز: آمریکا در شبکه‌های اجتماعی فیلیپین علیه واکسن کرونا چین پروپاگاندا راه انداخته بود

رویترز در گزارشی تحقیقی مدعی شده است که ارتش آمریکا در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا از اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی برای ترویج پروپاگاندا علیه اعتبار واکسن کرونای ساخت چین در کشور فیلیپین استفاده کرده بود. این کارزار ظاهراً در حد فاصل بهار 2020 تا اواسط 2021 جریان داشته و هدف آن مقابله با نفوذ فزاینده چین در فیلیپین بوده است.

گزارش رویترز ادعا می‌کند که ارتش آمریکا در بحران کرونا برنامه‌ای را اجرا کرده بود تا اعتبار واکسن سینوواک (Sinovac) چین را از بین ببرد. این اقدام ظاهراً پاسخی به تلاش پکن برای مقصر جلوه‌دادن واشنگتن در بحث همه‌گیری کرونا بوده است. بااین‌حال، این کشمکش‌ها جان مردم عادی فیلیپین را در معرض خطر قرار داده بود.

پروپاگاندا آمریکا در شبکه‌های اجتماعی فیلیپین علیه واکسن کرونا چین

برای مثال، ظاهراً در سال 2022 یکی از اعضای این کارزار در توییتی نوشته بود: «کووید از چین آمد و واکسن هم چینی است، به چین اعتماد نکنید!» این برنامه حتی سعی داشت اعلام کند که استفاده از واکسن‌های چینی «حرام» است، چون در تولید آن از مواد مشتق از خوک‌ها استفاده شده است.

رویترز: آمریکا در شبکه‌های اجتماعی فیلیپین علیه واکسن کرونا چین پروپاگاندا راه انداخته بود

یکی از مقامات سابق ارتش آمریکا به رویترز گفته است که پنتاگون در ایکس (توییتر سابق)، فیسبوک و اینستاگرام اکانت‌های مخصوص پروپاگاندا دارد، و مسئولان فیسبوک در اواخر سال 2020 به آن‌ها هشدار داده بودند که اکانت‌ها را شناسایی کرده‌اند و این حساب‌ها ناقض سیاست‌های این پلتفرم هستند. بااین‌حال، پس از آنکه پنتاگون گفت دیگر از این اکانت‌ها برای کارزارهای ضدواکسن استفاده نمی‌کند، برخی از آن‌ها مسدود نشدند.

رویترز در تحقیقات خود حداقل 300 اکانت را هم در ایکس پیدا کرد که ظاهراً برای اجرای همین عملیات استفاده می‌شدند. این اکانت‌ها بات بودند و حذف شدند.

به ادعای این رسانه، کارزار پروپاگاندای آمریکا زمانی راه‌اندازی شد که دولت چین مدعی شده بود شیوع ویروس کرونا را می‌توان تا آمریکا ردیابی کرد. یکی از سخنگویان پنتاگون در بیانیه‌ای به رویترز با اشاره به این کارزارهای اطلاعاتی چین گفت: «[ارتش ما] از انواع پلتفرم‌ها، ازجمله شبکه‌های اجتماعی، برای مقابله با حملات نفوذ مخرب علیه ایالات‌متحده و متحدان و همکارانش استفاده می‌کند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا