دانش و فناوری

معاون علمی رئیس جمهور:‌ استارتاپ‌ها را نبندید اما از جریان‌های انقلابی هم در اکوسیستم حمایت کنید

معاون علمی فناوری رئیس جمهور، الزام استارتاپ‌ها به مذاکره با شرکت‌های حاکمیتی جهت واگذاری سهام را تکذیب کرد. او همچنین در مورد ایجاد رقبای اصیل انقلابی در اقتصاد دیجیتال توضیح داد و گفت این حرف به معنای پول خرج کردن نیست بلکه منظور حمایت از جریان انقلابی است.

به گزارش دیجیاتو، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری امروز در نشستی خبری در این رابطه گفت: «سال گذشته در جریان پلمب شدن برخی استارتاپ‌ها، هم من و هم آقای زارع‌پور از بسته نشدن استارتاپ‌ها دفاع متقن کردیم. همان زمان بحثی مطرح شد که استارتاپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال مشکل فرهنگی و اخلاقی دارند چون بخش زیادی از این جریان از خارج وارد شده است.»

او در همین رابطه ادامه داد: «من نگفتم سهام این‌ها را واگذار کنید، این کار غلط است. اما عده‌ای بی‌ربط به این حوزه در همان فضا مواضعی گرفتند که فضا را مسموم کرد. من گفتم کسب‌وکار را نبندید، به جای آن از جریان انقلابی مانند بسیج دانشجویی و مانند آن حمایت من تا مثل دیجی‌کالا را بسازد؛ مگر می‌شود حاکمیت پول خرج کند و دیجی‌کالا بسازد.»

دهقانی فیروزآبادی، مردادماه سال گذشته در شبکه اجتماعی ویراستی راه‌حل‌هایی برای حل «معضل ناهنجاری‌های جدی فرهنگی» استارتاپ‌ها ارائه کرده بود: «تدوین و اجرای قوانین محکم توسط تنظیم‌گرهای اقتصاد دیجیتال در کشور و حمایت و پشتیبانی از جریان‌های اصیل و معتقد فرهنگی و انقلابی برای ایجاد رقبای قوی».

معاون علمی رئیس جمهور:‌ استارتاپ‌ها را نبندید اما از جریان‌های انقلابی هم در اکوسیستم حمایت کنید
پست دهقانی فیروزآبادی در شبکه اجتماعی ویراستی در مورد حل مشکل فرهنگی استار‌تاپ‌ها

به استارتاپ‌ها نگفتیم به شرکت‌های حاکمیتی واگذار شوید

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اجبار شرکت‌های خصوصی برای واگذاری سهام به شرکت‌های حاکمیتی را تکذیب کرد و گفت: «متاسفانه عده‌ای حرف‌هایی بدون ریشه می‌زنند و من به رسانه و اکوسیستم حق‌ می‌دهم که حساس شود. در جریان واگذاری سهام «تپسی» خود «میلاد منشی‌پور»، مدیرعامل این شرکت خواهش کرد کمک‌ کنیم این اتفاق بیفتد. او می‌گفت برای رشد نیاز به ابزارهای «گلرنگ» داریم.»

او افزود: «از خود دیجی‌کالا بپرسید کسی به شما گفته با «همراه اول» مذاکره کنید؟ ما فقط گفتیم تعهد اخلاقی داشته باشید تا آورده‌های مالی را در حوزه‌های نو ظهور مانند هوش مصنوعی هزینه کنید. خریده شدن توسط بزرگ‌ها نشانه بلوغ است و قطع به یقین به بزرگ شدن و ورود سرمایه‌های جدید کمک‌ می‌کند.»

نخبگان در حال بازگشت هستند

دهقانی فیروزآبادی در این نشست خبری آمارهایی هم از بازگشت نخبگان به کشور ارائه داد و گفت: «بازگشت نخبگان از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در سال گذشته بیش از ۲ برابر سال قبل از آن است و ۸۰۰ نفر را شامل می‌شود.»

او در مورد لزوم تغییر نگاه به مهاجرت گفت: «نگاه کلمه «فرار» را باید برداشت. کسی که خارج می‌شود با من مشکل دارد، با وطنش که مشکل ندارد. هم شخصی که می‌آید و هم شخصی که می‌رود یک سرمایه است. امروز بخش بزرگی از دستاوردهای چینی‌ها و هندی‌ها از مهاجرانشان است.»

معاون رئیس جمهور در مورد همکاری فراجا برای جمع‌آوری داده‌های مهاجرت نخبگان نیز توضیح داد: «یک نهادی باید باشد که مهاجرت نخبگان را بسنجد و آمار را بر مبنای عدد و رقم ارائه کند. تمام کسانی که اکنون در این مورد گزارش می‌دهند مرجعی با عدد و رقم واقعی ندارند. اگر بخواهیم مهاجرت نخبگان را رصد کنیم، اطلاعات آن در دست پلیس گذرنامه است. با آن‌ها توافق کردیم این داده‌ها را به ما بدهند و قرار نیست کار اضافه‌ای صورت بگیرد. این داده‌ها محرمانه است و در اختیار بنیاد نخبگان قرار می‌گیرد.»

اپراتور هوش مصنوعی ایجاد می‌شود

دهقانی فیروزآبادی در این نشست توضیحاتی در مورد وضعیت هوش مصنوعی کشور ارائه کرد و گفت:‌ «سال گذشته تعاملات زیادی با دستگاه‌های مختلف از رئیس جمهور تا مجموعه‌های دیگر برای لزوم ایجاد مرکز توسعه هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی انجام شد. با بررسی مدل‌های مختلفی در دنیا تصمیم گرفتیم مرکز ملی و شورای راهبری هوش مصنوعی را تشکیل دهیم.»

او در مورد این مرکز گفت:‌ «این مرکز ذیل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده و اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود. همچنین اعضای شورا هم معرفی شدند. از آن موقع جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران بخش‌های دولتی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی برگزار شد. صندوق هوش مصنوعی با سرمایه ۱۰ همتی ایجاد شد که بخش خوبی از سرمایه آن از نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی و مودیان مالیاتی مانند اپراتورها جذب شد.»

معاون علمی رئیس جمهور در مورد وضعیت هوش مصنوعی در کشور گفت: «کشور از لحاظ دانش هوش مصنوعی وضعیت بسیار خوبی دارد و رتبه ۱۷ را در اختیار داریم؛ اما در حوزه کاربرد رتبه ما ۷۰ تا ۸۰ است. با تاکید رهبری و توجه مسئولان امسال شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.»

او افزود: «امسال به چند صد GPU دسترسی پیدا می‌کنیم. البته بحث‌های تحریمی خیلی شدیدی وجود دارد. حتی کشورهایی مثل عربستان و امارات هم پول این GPUها را داده‌اند اما مورد تحریم قرار گرفته‌اند. از کسانی که مانند استادان دانشگاه‌ها که GPU دارند دعوت می‌کنم آن‌ها را ارائه دهند تا استفاده کنیم.»

دهقانی همچنین در مورد تشکیل اپراتورهای هوش مصنوعی گفت:‌ «برنامه داریم اپراتور هوش مصنوعی تشکیل دهیم که سه خدمت ارائه می‌کند: AI as a service، مراکز داده و کتابخانه‌های بزرگ مورد استفاده زبانی و تصویری که در این اپراتور مدیریت می‌شوند. این اپراتورها شبیه اپراتورهای همراه هستند که خدمات اینترنت ارائه می‌دهند.»

«غزال‌» به جای یونیکورن

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد یونیکورن شدن استارتاپ‌های ایرانی گفت: «داشتن یونیکورن‌های متعدد، زیرساخت و سرمایه‌گذاری خطرپذیری واقعی می‌خواهد. کشورهایی مانند ما، کره و آلمان این‌ها را نداریم. آمریکا با توجه به سیاست‌هایش و غارتی که از کشورها می‌کند، این امکان را دارند. کشورهای کوچک‌تر به جای این‌ها به دنبال شرکت‌های با رشد بالا هستند.»

او ادامه داد: «می‌توانیم شرکت‌های بیگ‌تک مانند سامسونگ و اپل را با تشکیل کنسرسیوم ایجاد کنیم.»

دهقانی همچنین از مفهوم «غزال» سخن گفت: «یک مسیر دیگر رفتن به سمت غزال‌هاست. تقسیم شرکت‌های دانش‌بنیان به نوآور، فناور و نوپا برای همین است تا رشد شرکت را ببینیم. از اینجا به بعد می‌دانیم شرکت‌ها گردش مالی‌شان چقدر است.

او افزود: جامعه ۸۰۰ عددی شرکت‌های فناور همه ظرفیت غزال بودن را دارند. از این ۸۰۰ شرکت که ۸ درصد کل دانش‌بنیان‌ها هستند، صد تا را انتخاب کرده‌ایم و این صد تا هدف‌گذاری غزال‌های فناوری هستند. تا آخر خرداد پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰ تا از این‌ها را معرفی کنیم.»

طبق اعلام او، قرار است نوع جدید و سومی از شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شوند که بیشتر در حوزه علوم اجتماعی و هنر فعالیت می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی در این رابطه گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان، گفتمانی هستند که توسط نخبگان علمی و فناوری کشور تشکیل می‌شوند اما گفتمان دیگری هست به نام شرکت‌های خلاق که صاحبان هنر و فعالین حوزه علوم انسانی و اجتماعی آن را تشکیل می‌دهند.»

او افزود: «جای چیز سومی خالی است که این مفاهیم را کنار هم جمع کند. اقتصادی که در قالب تعاونی مردم سهامدار آن باشند. مردم با یک پلتفرم فناورانه سر و کار داشته باشند. مثلا سکوی فناورانه کشاورزی پیشرفته‌ای که هزاران نفر از مردم را به کار بگیرد. امسال این مفهوم شکل می‌گیرد اما هنوز اسم ندارد. این شرکت‌ها نوآوری‌های اجتماعی را شامل می‌شوند.»

تولید هواپیما با عضویت در کنسرسیوم

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد امکان ساخت جت ۷۲ نفره نیز گفت:‌ «ایران پروژه هواپیمای IR140 را با اوکراین تعریف کرد و چهار پنج فروند ساخته شد. اتفاقاتی در روابط با اوکراین و سوانح هواپیما پروژه را متوقف کرد. بحثی مطرح شد بر پایه همان هواپیما ارتقایی انجام دهیم و هواپیمای جت ۷۲ نفره ساخته شود. این پروژه در معاونت دوره قبلی به عنوان پروژه دانشگاهی با چهار پنج شرکت دانش‌بنیان نوپا شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «در معاونت علمی پروژه را بازدید کردیم. پروژه خوبی است و کمک کرده چند ده تا بچه‌های خوب فارغ‌التحصیل کار را انجام دهند اما پروژه از لحاظ فنی زیرساخت لازم را ندارد.»

معاون رئیس جمهور در همین رابطه اضافه کرد: «با بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیدیم پروژه ۷۲ نفره جوابگوی صنعت هواپیمایی کشور نیست. کارگروه مسئول تصمیم گرفت سراغ قسمت‌های کم‌حجم و پر ارزش‌تر این صنعت برویم.»

او در مورد کنسرسیوم ساخت هواپیما گفت: «باید کنسرسیومی در این رابطه تشکیل دهیم. جمع‌بندی کارگروه این شد به عنوان عضوی از یک کنسرسیویم بزرگ که هواپیمایی روسیه عضو آن است این کار را انجام دهیم.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا