دانش و فناوری

QMLED چیست؟ مقایسه تکنولوژی QMLED با QLED در تلویزیون‌ها

شاید هیچ‌وقت جان لوگی برد، مخترع تلویزیون، فکرش را نمی‌کرد آن جعبه جادویی به حدی پیشرفت کند که تصاویری زنده‌تر از واقعیت، به نمایش گذاشته و چشم‌ها را چنین خیره کند.

جعبه مقوایی کجا و تلویزیون‌های پیشرفته امروزی کجا؟!

بگذارید با یک داستان کوتاه شروع کنیم! جان لوگی برد، مخترع تلویزیون، در سال 1888 به دنیا آمد و از سنین پایین علاقه‌مند به علوم و فناوری بود. او به‌خصوص به حوزه ارتباطات تلفنی علاقه زیادی داشت و مصمم بود که راهی برای انتقال تصاویر به فواصل بلند پیدا کند. درست زمانی که 34 سال از عمرش می‌گذشت، از یک قفسه قدیمی چای و جعبه مقوایی کلاه در کنار دیسک گردان و موتوری که از سمساری خریده بود، برای ساخت تلویزیون استفاده کرد و اولین نمونه تلویزیون را در سال 1926 به نمایش گذاشت و پس از آن، اولین نمایش تلویزیونی عمومی را معرفی نمود.

حالا که اینجا ایستاده‌ایم، تکنولوژی آنچنان پیشرفت کرده است که هنگام خرید تلویزیون و انتخاب فناوری مناسب دچار تردید می‌شویم و مثلا این سوال برایمان پیش می‌آید که بهترین تکنولوژی تلویزیون چیست و کدام فناوری کیفیت تصویر بهتری در اختیارمان می‌گذارد؟

از این رو در ادامه چند مورد از تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده در صفحه‌نمایش تلویزیون‌ها را بررسی می‌کنیم.

تلویزیون QLED

QLED مخفف Quantum Light-emitting Diode است که به طور خلاصه از آن به عنوان Quantum Dot یاد می‌شود. در حقیقت در تلویزیون‌های QLED، لایه‌ای از ذرات کوچک و نیمه رسانای کوانتوم دات، بر روی بک‌لایت LED قرار می‌گیرند و کنترل بهتری روی خروجی رنگ و میزان روشنایی پس‌زمینه دارند. این تلویزیون‌ها معمولا تا 4000 نیت روشنایی را پشتیبانی می‌کنند. همچنین پنل‌های QLED برخلاف نمایشگرهای OLED، به نور پس‌زمینه نیاز دارند؛ که این نور پس‌زمینه اغلب بسیار قوی‌تر از دیودهای منتشرکننده‌ی نور در OLED است و در نتیجه نسبت به تلویزیون‌های اولد، روشنایی بیشتری دارد.

تلویزیون OLED

OLED مخفف Organic Light Emitting Diode است؛ به این معنی که به طور ارگانیک نور تولید می‌کند و با نام نمایشگرهای خودتابش هم شناخته می‌شوند. خودتابش به این معنی است که مواد آلی استفاده شده در پنل نمایشگر تلویزیون‌های اولد، بدون نیاز به نور پس‌زمینه، از خود نور ساطع می‌کنند. تلویزیون‌های OLED، به دلیل کنترلی که روی هر پیکسل دارند، کنتراست بسیار بالایی ارائه می‌دهند و در مقایسه با تلویزیون‌های QLED، عمق سیاهی زیادتری دارند.

تلویزیون Mini LED

تلویزیون‌های Mini LED، در دسته تلویزیون‌های LED قرار می‌گیرند؛ با این تفاوت که در بک‌لایت آن‌ها، به جای LEDهای معمولی، از هزاران ال‌ای‌دی کوچک استفاده شده است. در نتیجه نسبت به تلویزیون‌هایی با بک‌لایت LED، نور پس‌زمینه دقیق‌تری دارند که به بهبود کنتراست، افزایش دقت در نمایش جزئیات و سیاهی عمق‌تر کمک می‌کند.

تلویزیون QMLED

جی‌پلاس به تازگی با ترکیب دو فناوری Mini LED و QLED، تلویزیون‌های جدید خود را با نام تلویزیون QMLED جی‌پلاس، روانه بازار کرده است. این فناوری در مقایسه با نمایشگرهای QLED، یک پیشرفت قابل توجه به حساب می‌آید. در این حالت از بک‌لایت Mini LED به جای بک‌لایت ال‌ای‌دی استفاده شده است که سبب بهبود کنتراست، افزایش دقت در نمایش جزئیات و عمق سیاهی بیشتری می‌شود. در حقیقت استفاده از بک‌لایت مینی‌ال‌ای‌دی، مشکل عمق سیاهی در نمایشگرهای QLED را برطرف کرده است و با استفاده از هزاران ال‌ای‌دی کوچک، تصاویری با سیاهی عمیق‌تری به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این ترکیب فناوری Mini LED و QLED سبب شده است تا با قرار گرفتن یک لایه نازک از ذرات کوانتوم دات روی بک‌لایت Mini LED، رنگ‌های بیشتر و دقیق‌تری تولید شده و علاوه بر سیاهی عمیق‌تر، روشنایی صفحه‌نمایش هم بیشتر شود.

تلویزیون‌های QMLED جی‌پلاس همچنین، با پشتیبانی از HDR 10، رنگ‌های غنی‌تر و در نتیجه تصاویری نزدیک‌تر به واقعیت را نشان می‌دهند. به‌طورکلی HDR، دامنه دینامیکی بالا است؛ به این معنی که طیف وسیع‌تری از رنگ‌ و نور را به نمایش گذاشته و تفاوت بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین نواحی تصویر را به خوبی و با جزئیات بالا نمایش می‌دهد.

حال تصور کنید تمامی این جزئیات و تصاویری با کیفیت بالا، در یک قاب 75 اینچی با رزولوشن 4K به نمایش درمی‌آیند و درست آن زمان است که همه چیز را می‌بینی!

این تلویزیون 75 اینچی جی‌پلاس، هوشمند بوده و دارای سیستم‌عامل اندروید 11 است. به همین جهت قابلیت دسترسی به اینترنت و ویژگی‌های تعاملی وب را دارد و کاربران می‌توانند برنامه‌های کاربردی مختلفی روی تلویزیون نصب کنند.

مزایای تلویزیون QMLED جی‌پلاس

تولید تلویزیون‌های جدید و پیشرفته امروزی، نتیجه تلاش مخترعینی همچون جان لوگی برد است که طی سالیان گذشته با ایده‌هایی که در این زمینه ارائه کرده‌اند، موجب توسعه و پیشرفت روند ساخت تلویزیون‌ها شده‌اند. و امروزه برندهای مطرح و کمپانی‌های تولید کننده تلویزیون در تلاشند تا کیفیت تصویر را بهبود بخشیده و تکنولوژی‌های جدیدی ارائه کنند.

جی‌پلاس در این راستا به عنوان یکی از  بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های لوازم خانگی در ایران، تلویزیون‌های QMLED را ارائه کرده است تا تجربه لذت‌بخش‌تری را برای کاربران ایجاد کند.

برخی از مزایای این تلویزیون عبارتند از؛

  • طراحی باریک و بدون قاب (frameless)
  • پشتیبانی از میلیاردها طیف رنگی
  • پردازشگر 4 هسته‌ای
  • ·         16 گیگابایت حافظه داخلی
  • قابلیت Quick Mirror گوشی‌های هوشمند بر روی تلویزیون
  • امکان اتصال به تجهیزات صوتی مانند هدفون و ساندبار با استفاده از بلوتوث
  • دارای یک ورودی USB و 3 ورودی HDMI

در نهایت باید گفت شرکت گلدیران همواره در تلاش است تا محصولات خود را با خدمات پس از فروش مناسب و کیفیت بالا ارائه کند. به همین منظور تلویزیون‌های هوشمند QMLED خود را با 24 ماه گارانتی و 1 سال بیمه بابت شکستگی و آب‌خوردگی ارائه می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا