دانش و فناوری

آیا ممنوعیت TikTok بر استارت‌آپ‌های اقتصاد سازندگان تأثیر می‌گذارد؟ بنیانگذاران می گویند که واقعاً نه

رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه لایحه‌ای را امضا کرد که می‌تواند TikTok را ممنوع کند – این بار واقعاً. پس از این همه شروع و توقف نادرست، برخی از بنیانگذاران اقتصاد خلاق و مشتریان آنها چشمان خود را می چرخانند. آنها قبلا این را پشت سر گذاشته اند.

اریک وی، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Karat Financial به TechCrunch گفت: «فکر می‌کنم دو سال پیش، این وضعیت ویرانگر بود. “حالا… آه.”

هنگامی که سازندگان موفق می شوند، استارتاپ هایی که در اقتصاد خلاق کار می کنند نیز به طور کلی موفق می شوند. با این حال، وی به ویژه نگران این نیست که اصطکاک ناشی از ممنوعیت TikTok بر تجارت او تأثیر بگذارد، یک استارتاپ سری B که خدمات مالی را به سازندگان ارائه می دهد.

وی گفت: «اگر محصولاتی را در استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کنید که به سازندگان کمک می‌کند تا درآمد کسب کنند، در واقع، از دیدگاه بازار آدرس‌پذیر، این برای شما خوب است. قاب‌بندی شما می‌تواند اینگونه باشد که «TikTok از بین رفته است، به عنوان یک خالق، باید به فکر تنوع بخشیدن و نحوه حمایت از خود باشید، بنابراین در اینجا کارهای XYZ وجود دارد که می‌توانید انجام دهید».

تهدید ممنوعیت TikTok کمی شبیه «پسری که گرگ گریه کرد» است، اگرچه این بار متفاوت است. این فقط یک تئاتر سیاسی در قالب جلسات استماع سنا نیست. این لایحه که ByteDance را مجبور می‌کند تا TikTok را در صورت عدم یافتن خریدار آمریکایی در عرض 9 ماه به فروش برساند، از طریق مجلس و سنا به میز بایدن راه یافت و او آن را امضا کرد و به قانون تبدیل شد.

اما چشم انداز سازنده اکنون متفاوت از سال 2020 به نظر می رسد، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا سعی کرد این برنامه متعلق به چین را ممنوع کند (و در حالی که دوباره نامزد ریاست جمهوری می شود، اکنون می گوید که با این ممنوعیت مخالف است، زیرا این امر به متا نیز می دهد. قدرت زیاد). سازندگان تثبیت شده تقریباً سه سال رفت و آمد قانونی و دو ریاست متفاوت داشته اند تا کسب و کار خود را برای جهانی بدون TikTok آماده کنند.

همانطور که وی در چت گروهی بزرگی که با دیگر سازندگان در آن حضور دارد پیمایش می‌کند، متوجه می‌شود که هیچ‌کس خیلی وحشت زده نیست.

او گفت: “من در حال بررسی هستم، و جوک هایی وجود دارد – یکی به شوخی می گوید: “اشتراک های اسنپ چت من در شرف انتشار است” و دیگری گفت: “بیایید یک طرح بسازیم: وقتی TikTokers به ​​ممنوعیت TikTok اعتراض می کند – چه کسی وارد است؟” . سومی می‌گوید، «تیک‌تاک در شرف شکایت است، من با اعضای داخلی آن‌ها صحبت کرده‌ام» و نفر چهارم پاسخ داد: «پاپ کورن من کجاست؟»

این در مورد همه نوع سازندگان صدق نمی کند. وی خاطرنشان می‌کند که پخش‌کننده‌های زنده TikTok و سازندگانی که از طریق TikTok Shop کسب درآمد می‌کنند، می‌توانند بیشترین ضربه را ببینند، زیرا پلتفرم‌هایی مانند YouTube Shorts و Instagram Reels به اندازه TikTok روی این ویژگی‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. این ممنوعیت همچنین می‌تواند برای سازندگان سیاسی مضر باشد، زیرا حلقه‌های اینستاگرام جایگزین مناسبی برای آنها نیست – پلتفرم متعلق به متا شروع به محدود کردن دسترسی به محتوای سیاسی کرده است. و در حالی که سازندگان قوی‌تر در چت گروهی وی سال‌ها برای این کار آماده می‌شوند، انتقال از TikTok می‌تواند ضربه بزرگی به سازندگان جدیدتر باشد که هنوز در چندین پلتفرم دنبال‌کننده‌ای ندارند.

“برای واضح بودن، هیچ کس مانند “این برای ما خوب است!” وی گفت. اما مدت زمانی که سازندگان برای آماده شدن برای این لحظه داشته اند باعث شده است که آنها را بهتر برای مقابله با طوفان آماده کنند.

هری گشتنر، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل پلتفرم درآمدزایی سازندگان Fanfix، به TechCrunch گفت: “این چیزی است که برای مدت طولانی در مورد آن صحبت شده است، بنابراین سازندگان آگاه هستند – این چیز جدیدی نیست.” نکته دوم این است که این ممنوعیت یک شبه نیست. سازندگان هنوز حدود یک سال فرصت دارند تا دنبال کنندگان خود را منتقل کنند، بنابراین من خوشبین هستم.

جیمز جونز – مدیرعامل Bump، یکی دیگر از شرکت‌های خدمات مالی برای سازندگان – به طور موازی به وضعیت نگاه می‌کند.

جونز به TechCrunch گفت: «بدون شک در نتیجه ممنوعیت TikTok تأثیر موجی در میان جامعه سازندگان ایجاد خواهد شد. اما سازندگان در تنوع بخشیدن به روش‌های کسب درآمد از طریق چندین پلتفرم بهتر می‌شوند. این فیلم را قبلاً در مورد Vine نیز دیده‌ایم، که راه را برای TikTok هموار کرد تا جای خالی خود را پر کند.

سس مخفی TikTok قدرت آن است که به سازندگان کمک می کند تا کشف شوند – بیشتر از سایر سیستم عامل ها، هر کسی می تواند در صفحه For You منفجر شود. اما در حالی که اینستاگرام Reels و YouTube Shorts را می‌توان به «مارک Kirkland TikTok» در سال 2021 تشبیه کرد، پلتفرم‌ها از آن زمان به بلوغ رسیده‌اند.

در صندوق اولیه سازندگان TikTok، یک مجموعه ثابت پول که بین تعداد فزاینده‌ای از سازندگان واجد شرایط توزیع می‌شود، تعداد کمی از افراد تنها از طریق بازدیدهای TikTok از خود حمایت می‌کردند. این موضوع اخیراً تغییر کرده است زیرا TikTok سازندگان را به برنامه خلاقیت خود منتقل کرده است، برنامه ای که معامله بهتری را به سازندگان واجد شرایط ارائه می دهد – اما همه سازندگان ویدیوهای متناسب با این برنامه را نمی سازند. بنابراین، برای اینکه تولید محتوا به یک حرفه پایدار تبدیل شود، به هر حال باید به پلتفرم های دیگر منتقل شوند. YouTube Shorts شروع به اشتراک درآمد تبلیغات در ویدیوهای کوتاه مدت کرده است، شبیه به برنامه شریک قدیمی خود، در حالی که Instagram Reels فقط برنامه های جایزه گاه به گاه و غیرقابل اعتماد دارد.

گستتنر به TechCrunch گفت که برخی از سازندگانی که او با آنها کار می کند به هر حال از TikTok ناامید شده اند.

او گفت: «مشکلات TikTok فقط از محدودیت گذشته است. سازندگان اغلب حساب‌های خود را در TikTok حذف می‌کنند، یا shadow ban می‌شوند، یا گزارش می‌شوند، و دریافت پاسخ از TikTok بسیار دشوار است. بنابراین ما سال‌هاست که در آنجا با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده‌ایم.»

اینطور نیست که پلتفرم های دیگر این مسائل شفافیت را به اشتراک نگذارند. اما این خطرات باعث شده است که سازندگان تمام انرژی خود را در یک پلتفرم قرار ندهند.

او گفت: «پنج سال پیش، سازندگان عموماً روی یک پلتفرم بودند. اکنون، هر سازنده حداقل سه، و حداکثر پنج، شش یا هفت پلتفرم دارد که استفاده می‌کند.»

این ضرورت تنوع فراتر از پلتفرم هایی است که سازندگان استفاده می کنند. سازندگان همچنین باید از منابع مختلفی درآمد کسب کنند، خواه از طریق عضویت طرفداران، فروش محصولات، اجراهای زنده یا دوره ها باشد.

گستتنر گفت: «من فکر می‌کنم هیچ تأثیری روی کسب‌وکار ما نخواهد داشت یا تأثیر مثبتی نخواهد داشت». “این به پرونده ما کمک می کند، زیرا سازندگان همگی نسبت به پلتفرم های بزرگ بدبین هستند و نمی خواهند تمام درآمدزایی آنها به یک پلتفرم خاص گره بخورد.”

در تئوری، ممنوعیت TikTok می‌تواند فضایی را برای یک برنامه ویدیویی کوتاه دیگر در بازار ایجاد کند – شاید برنامه‌ای که متعلق به شرکت بزرگی مانند متا یا گوگل نباشد. اما این به احتمال زیاد وضعیت دیگری مانند آنچه که ایلان ماسک توییتر را خرید و چندین برنامه میکروبلاگینگ ظاهراً یک شبه ظاهر شدند، ایجاد نخواهد کرد.

“من فکر می کنم یک مثال واقعا خوب از این است، تریلر را به یاد دارید؟” وی گفت. “برای مدتی، همه ما در مورد آن هیجان زده بودیم، مانند “اوه خدای من، TikTok دارد می رود، بیایید برای Triller پول بگذاریم!” اما بعد همه متوجه شدند که TikTok از بین نمی رود. و حالا سال ها بعد است، و آیا کسی دیگر در مورد تریلر صحبت می کند؟

خوب، آنها ممکن است در مورد Triller هم صحبت نکنند زیرا این شرکت یک پرچم قرمز متحرک است. در هر صورت، سازندگان حوصله سرمایه‌گذاری روی پلتفرم نوپایی که ممکن است دوام نداشته باشد را نخواهند داشت، بنابراین باید با اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ‌چت کار را انجام دهند. البته این بدان معنا نیست که TikTok از دست نخواهد رفت.

گستتنر گفت: «فکر می‌کنم هواداران در مجموع بیشترین تأثیر را خواهند دید. اما من فکر می‌کنم تجربه Shorts و Reels بسیار خوب می‌شود.»

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا