دانش و فناوری

معاون وزیر صمت: استفاده بدون مجوز از نام برند خارجی برای تولید محصول داخلی تقلب نیست

در چند وقت اخیر، تولید گوشی‌های نوکیا در داخل کشور حاشیه‌های زیادی به‌دنبال داشته است؛ تا جایی که سفیر فنلاند با انتشار نامه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد. اما حالا معاون وزیر صمت گفته است که استفاده بدون مجوز از نام برند خارجی برای تولید محصول داخلی تقلب نیست.

«محمدمهدی برادران» در حاشیه دهمین مراسم تقدیر از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران دررابطه با تولید تلفن همراه به اسم برند نوکیا، گفت:

«این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحدهای تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته شده است.»

به گفته معاون صنایع عمومی وزیر صمت، اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشورها تهیه کند.

تابستان امسال مسئله شکایت نوکیا از شرکت ایرانی که گفته بود محصولات نوکیا را مونتاژ می‌کند، مطرح شد. در این شکایت، شرکت HMD Global که حق استفاده از برند نوکیا را در صنعت موبایل دارد، تأکید کرده بود که نه خودش و نه شعبه چینی زیرمجموعه این شرکت موسوم به «HMD Mobile (Shenzhen) Limited» هیچ‌گونه ارتباطی با شرکتی که در ایران مدعی مونتاژ موبایل‌های نوکیا است، ندارد. حتی سفیر فنلاند به این موضوع واکنش نشان داد و نامه‌ای منتشر کرد.

برادران در واکنش به نامه سفیر فنلاند گفت:

«این الزام وجود ندارد که واحدها رسماً ضمانت‌نامه شرکت خارجی را ارائه کنند. این شرکت‌ها عموماً درحال مونتاژ کالا هستند. حتی اگر کشور مقصد نامه‌ای هم ارسال کرده باشد، با توجه به اینکه این کشورها ایران را تحریم کرده‌اند، نظر آنها برای ما مهم نیست و ما تعهدی به آنها نداریم. اگر محصول استاندارد باشد می‌تواند مجوز تولید دریافت کند و نمی‌توانیم از آنها بپرسیم که چگونه تحریم را دور زده‌اند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا