دانش و فناوری

برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد

جراحان آمریکایی برای دومین بار یک کلیه خوک تغییریافته را به بدن یک انسان زنده پیوند زده‌اند. آن‌ها همچنین چند روز پیش از جراحی یک پمپ قلب مکانیکی را در بدن این بیمار کار گذاشته بودند. این اولین بار است که یک جراحی با ترکیب پیوند کلیه خوک و پمپ قلب انجام می‌شود.

این جراحی روی یک زن ۵۴ ساله به نام «لیزا پیزانو» (Lisa Pisano) انجام شد. او همزمان از نارسایی قلبی و بیماری کلیوی مرحله آخر رنج می‌برد و پزشکان تنها چند هفته به او فرصت زندگی داده بودند.

علاوه بر کلیه تغییریافته ژنتیکی، پزشکان برای اولین بار غده تیموس خوک را نیز به بدن یک بیمار زنده پیوند زدند. هدف از این پیوند، که پیش از این روی یک بیمار مرگ مغزی انجام شده بود، کمک به «آموزش» سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال رد عضو پس از عمل است.

برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
لیزا پیزانو بعد از عمل؛ پزشکان می‌گویند عملکرد کلیه جدید او بی‌نقص است.

نتایج جراحی همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک

پزشکان این جراحی را یک پیشرفت در پیوند عضو حیوان به انسان می‌دانند. دکتر «رابرت مونتگومری» (Robert Montgomery)، جراح اصلی این عمل، می‌گوید این یک نقطه‌عطف در کاربرد اعضای نجات‌بخش برای تمام انسان‌ها است. هدف نهایی آن‌ها این است که هیچکس به‌علت صبر کردن برای مرگ یک اهداکننده عضو جان خود را از دست ندهد.

پیوند اعضای حیوانات به انسان یکی از راه‌هایی است که برای برآوردن فوری نیاز بیماران و حل مشکل کمبود عضو پیشنهاد می‌شود. اما بدن انسان می‌تواند اعضای حیوانات را رد کند. در نتیجه، پزشکان این اعضا را به‌صورت ژنتیکی تغیییر می‌دهند تا با بدن بیمار سازگار شوند و ریسک عمل برای بیمار کاهش یابد.

اولین بار در سال ۲۰۲۳ پزشکان دانشگاه مریلند پیوند قلب خوک را برای دو بیمار انجام دادند، اما هیچکدام از این بیماران بیشتر از دوماه زنده نماندند.

پزشکان می‌گویند احتمالاً سال‌ها طول می‌کشید تا یک قلب انسانی سازگار برای خانم پیزانو پیدا شود. بدن او اهداکنندگان در دسترس را رد می‌کرد.

پیزانو می‌گوید به این علت حاضر به انجام این عمل شد که حتی اگر روی او موفقیت‌آمیز نبود، نتایج آن می‌توانست باعث شود پزشکان عمل‌های بعدی را با موفقیت انجام دهند و جان یک انسان دیگر را نجات دهند.

حالا دو هفته از عمل او گذشته و هیچ نشانه‌ای از رد عضو در بدن این بیمار وجود ندارد. مونتگومری می‌گوید عملکرد کلیه او در حال حاضر «بی‌نقص» است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا