بین الملل

آغاز نشست به اصطلاح صلح اوکراین در سوئیس

نشست سوئیس به بهانه تلاش برای دست‌یابی به صلح در اوکراین امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، سوئیس از امروز شنبه ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) میزبان کنفرانسی به بهانه ترسیم گام‌ های اولیه برای رسیدن به صلح در اوکراین است.

بر اساس ادعای این رسانه، بیش از ۵۰ نفر از سران و رؤسای دولت ها در آن شرکت خواهند داشت؛ این در حالیست که غیبت برخی از سران همچون رئیس جمهور چین و رئیس جمهور آمریکا در این نشست قابل تامل است.

با ورود کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده به محل برگزاری نشست، ترکیه و عربستان سعودی نیز وزرای خارجه خود را اعزام کردند.

این در حالی است که کشورهای مهم در حال توسعه مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی به عنوان ناظر در این رویداد در سطوح پایین‌ تر حضور خواهند داشت.

چین جزء کشورهای متعددی است که از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌ است؛ روسیه نیز به این نشست دعوت نشده است.

این در حالیست که رسانه ها هم اکنون اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین وارد نشست شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) ساعاتی پیش در سخنانی اعلام کرد: واکنش غرب به پیشنهاد «پوتین» (رئیس جمهور روسیه) درباره اوکراین فراوان است، اما سازنده نیست. مسأله صلح در اوکراین در کنفرانس سوئیس مورد بررسی قرار نمی گیرد. پیشنهاد پوتین برای آتش بس در دستور کار (نشست صلح اوکراین در سوئیس) قرار نخواهد گرفت. مایلیم دفعه بعد (پیرامون موضوع اوکراین) در یک رویداد واقع گرایانه تر و امیدوارکننده‌ تر گرد هم آییم و حرف بزنیم.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه دیروز جمعه گفت که مسکو یک پیشنهاد صلح واقعی دیگر را برای حل مناقشه در اوکراین ارائه می دهد، اما اگر غرب و کی یف امتناع ورزند، مسئولیت خونریزی‌ها بر عهده آنها خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه جمعه در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با وزیر خارجه و کارکنان وزارت خارجه این کشور افزود: برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه اوکراین، به وضعیت بی طرفی، غیر متعهد بودن به بلوک های قدرت و عاری از سلاح هسته ای بودن کی یف نیاز است. توافقات بنیادین در مورد حل مسالمت آمیز بحران اوکراین باید ثبت شود و طبیعتا پیشنهاد می شود که تحریم ها علیه روسیه لغو شود. یکی از شروط مذاکرات روسیه و اوکراین صدور بیانیه ای از جانب کی یف مبنی بر عدم قصد آن برای پیوستن به ناتو خواهد بود. در صورت تحقق همه این شروط، روسیه فورا آتش بس خواهد داد و آمادگی خود را برای مذاکره پس از خروج کی یف از قلمرو مناطق جدید فدراسیون روسیه اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با رد پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل جنگ اوکراین، مدعی شد که این پیشنهاد صرفاً ترفندی برای منحرف کردن جامعه بین‌الملل از کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در واکنش به پیشنهاد جدید رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که پیشنهاد جدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حل و فصل صلح‌آمیز در اوکراین، که خروج نیروهای اوکراینی از مناطق جدید روسیه را به عنوان پیش شرط آتش‌بس اعلام کرده، به معنای دستیابی روسیه به اهداف نظامی خود است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا