بین الملل

آل خلیفه در ۱۰ سال گذشته ۲۰ هزار نفر را زندانی کرده است

رئیس انجمن حقوق بشر بحرین در گفتگو با مهر:

حاکمیت بحرین در نظر دارد از سفر پاپ سوءاستفاده کرده و از طریق آن پرچم تسامح دینی را برافراشته کند،ابزار آنها در این مسیر رسانه‌ها هستند که می‌خواهند بر واقعیت‌هایی جامعه بحرین سرپوش بگذارند.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک در جهان اخیراً برای مشارکت در نشستی موسوم به تسامح دینی به منامه پایتخت بحرین سفر کرده است. رژیم آل خلیفه در حالی میزبان نشستی بین المللی تحت عنوان تسامح دینی است که در سال‌های اخیر به شدت اعتراضات مسالمت آمیز اکثریت شیعه در این کشور را سرکوب کرده و هزاران مخالف را در زندان‌های خود تحت شکنجه قرار داده و صدها نفر دیگر را تبعید نموده است. در همین رابطه گفتگویی با «باقر درویش» رئیس انجمن حقوق بشر بحرین داشته ایم که متن آن در ادامه می‌آید:

* وضعیت حقوق بشر و وضعیت مخالفان بحرین در شرایط کنونی چگونه است و آیا آماری از تعداد شیعیانی که زندانی یا سلب تابعیت شده‌اند، دارید؟

اوضاع بحرین ملغمه‌ای از نقض حقوق مردم و تجاوز به حقوق آنان در این کشور است. این امر نشان می‌دهد که حکومت گزینه سرکوب را برای تحولات این کشور انتخاب کرده است. از سال ۲۰۱۱ تا کنون ۲۰ هزار نفر در بحرین که اکثر آنها را شیعیان تشکیل می‌دادند، فقط به دلیل اعلام نظر خود و آزادی بیان دستگیر شدند. البته برخی نیز از شخصیت‌های سنی بودند که به زندان افکنده شدند. همچنین طی این مدت هزاران نفر مورد شکنجه قرار گرفتند و صدها حکم زندان طولانی مدت برای آنها صادر شده‌است. رژیم آل خلیفه در جریان سرکوب‌های خود ۳۸ مسجد را تخریب کرده و این در حالی بوده که نمازگزاران در آن حضور داشتند و مسجد به روی آنها تخریب شد. هزاران مورد سلب تابعیت سیاسی از اکثریت شیعیان انجام شده‌است که این نشان‌دهنده تبعیض گسترده و سازمان یافته در درون حاکمیت و دولت بحرین است. مناصب اصلی در این کشور در انحصار آل خلیفه و حاکمیت قرار دارد و وابستگان آنها در قبایل و… به تاسی از آن، بخش‌هایی از این مناصب دولتی را در اختیار می‌گیرند.

تلویزیون رسمی بحرین به تریبون حاکمیت تبدیل شده که آزادی بیان و مطبوعات را به طور کلی در این کشور از بین برده است. یک روزنامه میانه‌رو تحت عنوان الوسط در این کشور فعالیت می‌کرد که مانع فعالیت آن شدند و روزنامه بسته شد.

حکومت بحرین حتی جمعیت‌های حقوق بشری و رهبران دینی که اقدامات مسالمت آمیز انجام می‌دهند را نیز به شدت سرکوب، بازداشت و زندانی می‌کند. این افراد تنها به دلیل آزادی بیانی که داشتند، به این مجازات‌ها محکوم شدند. بنابراین ما با یک حاکمیت سرکوب و سلطه زور در بحرین مواجهیم که یک پارلمان سوری تشکیل داده‌است. پارلمانی که به هیچکس آزادی بیان نمی‌دهد و هر فردی که انتقادی دارد حتی در حد توییت، به زندان انداخته و شکنجه می‌کند. در این زمینه صدها مورد زندانی وجود دارد که زیر شکنجه جان خود را از دست دادند.

مساله ممانعت از درمان زندانیان در بحرین به موضوع بسیار پر اهمیتی تبدیل شده‌است. حتی رژیم آل خلیفه از بیماری و مشکلات جسمی زندانیان برای شکنجه بیشتر آنان استفاده می‌کند. تا جایی که برخی زندانیان در بحرین مجبور شدند دندان‌های خود را به طور کامل بکشند تا شکنجه کمتری شوند. بسیاری از رسانه‌های رسمی نفرت را در جامعه می‌پراکنند. رژیم آل خلیفه در حال حاضر ویژگی‌های بسیار مشابهی با داعش که با رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی نابود شد، دارد. داعشی ها هم در گذشته مکان‌های مذهبی را نابود می‌کردند؛ درست مانند رژیم آل خلیفه، همچنین شکنجه شخصیت‌های دینی به بدترین شکل ممکن، زندانی کردن یا تبعید افراد نمونه‌های مشابه بین داعش و رژیم آل خلیفه است.

دامنه این اقدامات به آیت‌الله عیسی قاسم نیز کشیده شد که ایشان را نیز تحت فشار و مجازات قرار دادند. آنان برای جلوگیری از برگزاری مراسم‌های دینی و نمازجمعه توسط شیعیان از هیچ کاری فروگذار نکرده‌اند. حتی به مراسم عاشورا نیز حمله کردند. این شوخی بزرگی است که بحرین با همه این اقدامات، پرچمی را به نام تسامح دینی را در آستانه سفر پاپ برافراشته است!

طی مدت اخیر هم بیش از هزار نامزد انتخاباتی که اکثراً شیعیان بودند از لیست‌های انتخاباتی بحرین حذف شده‌اند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a2%d9%84-%d8%ae%d9%84%db%8c%d9%81%d9%87'>آل خلیفه</a> در ۱۰ سال گذشته ۲۰ هزار نفر را زندانی کرده است

تحلیل شما از این سفر چیست؟ به نظر شما مردم این کشور چه کاری می‌توانند در پیش و حین سفر پاپ انجام دهند تا صدای خود را به گوش پاپ برسانند یا دستکم تأثیرگذاری خود را نشان دهند؟

حاکمیت بحرین در نظر دارد از سفر پاپ سو استفاده کرده و از طریق آن پرچم تسامح دینی را برافراشته کند. ابزار آنها در این مسیر رسانه‌ها هستند که می‌خواهند روی واقعیت‌هایی که در جامعه بحرین وجود دارد سرپوش گذاشته و آن را طور دیگری نشان دهند. در چندماه آینده دو اتفاق مهم در بحرین رخ خواهد داد: یکی بحث انتخابات و دیگری بحث طرح مسئله حقوق بشری بحرین در سازمان ملل است که با توجه به اینها حاکمیت آل خلیفه تلاش دارد از این موضوع سوءاستفاده کند و در مسیر موفقیت در این ۲ موضوع تلاشی صورت دهد.

اکثر جریان‌های سیاسی با انتخابات مخالفت کرده و آن را تحریم کرده اند زیرا جریان بسیار بدی را در گذشته با رژیم آل خلیفه داشتند و طی جریان‌های رخ داده آنها از انتخابات حذف شدند. در انتخابات اخیر مشارکت مردم زیر ۳۵ درصد بوده است و آن چیزی که الان در انتخابات پیش رو قرار است رخ دهد یک سیاست سازمان‌یافته حذف سیاسی مخالفان از سوی رژیم آل خلیفه است. این رژیم تلاش دارد افرادی را که قرار است به مخالفانش تبدیل شوند از میدان به در می‌کند و حتی در این زمینه موضوع ارائه هویت به خارجی‌های مقیم بحرین برای تغییر ترکیب جمعیت در این کشور و غلبه بر شیعیان را نیز به صورت سازمان یافته دنبال می‌کنند.

در واقع حاکمیت رژیم آل خلیفه تصمیم گرفت در مواجه با این ۲ رخداد بزرگ یک نشستی رسانه‌ای و پر سرو صدا با حضور پاپ و شیخ الازهر برگزار کند تا بر واقعیت‌هایی که در یمن جریان دارد سرپوش بگذارد. همچنین می‌خواهند این را به جامعه بین الملل نشان دهند که ما بعد از ۱۱ سال مخالفت‌ها و خیزش مردمی در این کشور توانستیم مخالفان را مهار کرده و وضعیت را آرام کنیم. در مواجهه با این اقدام اما مخالفان ساکت ننشستند و در جاهای مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی مواضع خود را بیان کردند و حتی تلاش کردند رایزنی‌هایی را دفتر پاپ و واتیکان انجام دهند. همه این رایزنی‌ها انجام و مواضعی اتخاذ شد که اهداف رژیم آل خلیفه برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت‌ها در بحرین موفق نشود. اتفاقات جاری بحرین و همچون «شیخ عیسی قاسم» که به عنوان رهبر عالی شیعیان در حال حاضر در تبعید به سر می‌برد، باعث می‌شود حاکمیت نتواند ادعا کند که در بحرین آزادی بیان جریان دارد و به رأی مخالف احترام می‌گذارد. من معتقدم که برگزاری نشست تسامح دینی در بحرین با وجود جنایات رژیم آل خلیفه در سال‌های اخیر، طنز تلخی است که در نهایت اهداف این رژیم اقلیتی را برآورده نخواهد کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا