بین الملل

آمریکایی‌ها بالاترین مرجع قضایی کشورشان را قبول ندارند


بیش از نیمی از آمریکایی‌ها به دادگاه عالی کشورشان که به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیر قضایی آمریکا باید درباره مهمترین دعاوی تصمیم بگیرد بی اعتمادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نظرسنجی یک مرکز افکارسنجی وابسته به دانشگاه «پنسیلوانیا» در آمریکا نشان داد ۵۳ درصد از بزرگسالان آمریکایی به دادگاه عالی کشورشان بی اعتمادند در حالی که درصد مشابهی از آمریکایی‌ها همچنین عملکرد این عالی ترین مرجع قضایی آمریکا را تایید نمی‌کنند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، طبق این نظرسنجی که از سوی «مرکز سیاست عمومی آننبرگ» انجام شد، تنها ۳۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی عملکرد دادگاه عالی کشورشان را تایید کردند و ۴۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی به این دادگاه اعتماد داشتند.

دادگاه یا دیوان عالی آمریکا که صرفاً وظیفه پذیرش و رسیدگی به مهم‌ترین پرونده‌های قضایی این کشور، بالاتر از سطح دادگاه ‌های ایالتی و فدرال را بر عهده دارد، قاعدتاً باید بیشترین میزان بی‌طرفی را در قضاوت خود به عنوان عالی ترین مرجع قضایی آمریکا رعایت کند.

این دادگاه که قضات آن با معرفی توسط رییس جمهور آمریکا و در صورت کسب تایید مجلس سنای این کشور منصوب می‌شونپ در دولت‌های مختلف آمریکا هدف سیاسی کاری احزاب متبوع رییس‌جمهور ها یا نمایندگان حزب مسلط در سنا قرار گرفته است.

 طبق نظرسنجی موسسه سیاست عمومی آننبرگ، اعتماد آمریکایی‌ها به دادگاه عالی تا حد زیادی تحت تاثیر گرایشات حزبی پاسخگویان بوده به نحوی که ۷۰ درصد از پاسخگویان جمهوریخواه و تنها ۳۲ درصد از پاسخگویان دموکرات این نظرسنجی به این دادگاه اعتماد داشتند.

دلیل این اتفاق این است  که دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوریخواه سابق آمریکا، در زمان ریاست جمهوری خود با نامزد کردن سه قاضی متمایل به جمهوریخواهان برای دادگاه عالی و ورود این نامزدها با تایید مجلس سنا به این دادگاه، ترکیب قضات دادگاه عالی آمریکا را به صورت ۶ به ۳ به نفع جمهوریخواهان تغییر داد.

 ۵۵ درصد آمریکایی‌ها طبق این نظرسنجی سیاسی کاری احزاب در قبال عالی ترین مرجع قضایی کشورشان را تایید کرده و بر این عقیده‌اند، قضات دادگاه عالی آمریکا «درست شبیه به هر سیاستمدار دیگری هستند» و « نمی‌توان به آنها برای تصمیم‌گیری درباره پرونده‌ها به شیوه‌ای که بیشترین نفع را برای آمریکا داشته باشد اعتماد کرد.»

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا