بین الملل

ابراز نگرانی اروپا درباره ادعای تل‌آویو برای عملیات در «رفح»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گزارش‌ها مبنی بر تصمیم رژیم صهیونیستی برای کشاندن جنگ به شهر مرزی «رفح» ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن‌پست، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه تنها در صورت برقراری آتش‌بس بین اسراییل و حماس، احتمال گسترش جنگ در منطقه از بین می‌رود، درباره گزارش‌ها مبنی بر تمایل ارتش اسراییل جهت کشاندن جنگ به شهر رفح در مرز غزه و مصر ابراز نگرانی کرد.

بورل پس از تجاوزات هوایی آمریکا به مواضعی در سوریه و عراق که به ادعای واشنگتن به گروه‌های «وابسته به ایران» تعلق دارد، نسبت به احتمال گسترش جنگ در منطقه هشدار داد.

بورل گفت: حدود یک میلیون فلسطینی به‌تدریج به سمت مرز مصر کوچانده شده‌اند. آنها مدعی هستند که این مناطق امن است اما در واقع آنچه ما می‌بینیم، از این حکایت دارد که بمباران همچنان جمعیت غیرنظامی را تحت‌تاثیر قرار داده است و شرایط بسیار بغرنجی ایجاد می‌کند.

یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه هفته گذشته مدعی شد که نیروهای اسراییلی پس از تصرف شهر جنوبی خان‌یونس که ده‌ها هزار نفر از آن گریخته‌اند، به سمت رفح حرکت خواهد کرد.

به نوشته واشنگتن‌پست، چنین اقدامی پناهجویان را به سمت مصر می‌راند و علاوه بر نقض توافق صلح اسراییل با مصر، خشم آمریکا را نیز در پی خواهد داشت. علاوه بر این، چنین تهاجمی می‌تواند مذاکرات صلحِ کُند با حماس را کاملا متوقف و تلاش‌ها برای آزادی اسرای اسراییلی نزد حماس را دشوار و دستخوش تغییر کند.

احتمال درگرفتن جنگ زمینی در رفح، این سوال را مطرح کرده است که جمعیت این منطقه برای پیدا کردن پناهگاه به کجا خواهند گریخت و در نتیجه هراس‌ها درباره این مساله را تشدید کرده؛ سازمان ملل متحد این شهر را به «زودپز یاس» تشبیه کرده است.

بورل همچنین گفت که جنگ بین اسراییل و حماس، یک «اثر دومینویی» ایجاد کرده و درگیری به لبنان، عراق، سوریه و نواحی دریای سرخ کشانده شده است.

دیپلمات ارشد اروپایی گفت: در تمام منطقه غرب آسیا شرایط بحرانی است. مادامی که جنگ در غزه ادامه دارد، دشوار است که باور کنیم شرایط دریای سرخ بهتر می‌شود چون همه چیز زنجیروار به یکدیگر متصل است.

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، درباره خطر واقعی گسترش جنگ هشدار دادو گفت: دغدغه و نگرانی بزرگی داریم. خواستار خویشتن‌داری، گفتمان و دیپلماسی هستیم. این تنها راهی است که می‌توانیم اوضاع را در غرب آسیا آرام کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا