بین الملل

ابراز نگرانی غرب از سقوط دولت اوکراین


در پی تشدید درگیری‌ها در اوکراین، مقامات غربی درخصوص سقوط دولت این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس درخصوص سقوط دولت اوکراین در پی عملیات روسیه در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» و در پاسخ به سوالی برای تلاش روسیه جهت سرنگونی دولت اوکراین گفت: «اعتقاد دارم که او (رئیس جمهور روسیه) برای انجام چنین کاری تلاش خواهد کرد».

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مداخله مستقیم نظامی آمریکا در صورت حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو گفت: «آیا این احتمال وجود دارد که [ولادیمیر] پوتین فراتر از اوکراین برود؟ یقیناً، این یک احتمال است اما بر سر راه آن‌ها مانع قدرتمندی وجود دارد».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «این مانع همان بند پنجم پیمان ناتو است. بدین معنا که حمله به یک کشور عضو ناتو به معنای حمله به تمام اعضای آن است».

بلینکن گفت: «ما به دفاع از ناتو متعهدیم و اگر لازم باشد اقدام می‌کنیم اما در حال حاضر تمرکز ما بر اوکراین است و تلاش می‌کنیم مانع از پیشروی پوتین شویم. اما این‌طور به نظر می‌رسد که او قرار است هرچه که می‌تواند را به‌دست آورد».

از سوی دیگر، به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده اگر مقامات اوکراین قصد گریختن به مکانی امن به دور از نیروهای روسیه را داشته باشند، لندن آمادگی دارد به آن‌ها پناه داده و مقدمات تشکیل دولت در تبعید را فراهم کند.

جانسون درباره تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت: «یکی از نکاتی که اشاره کردم این بود که ممکن است لازم شود او و کابینه‌اش به جایی امن بروند».

او در پاسخ به سوالی درباره پناه دادن به مقامات اوکراینی گفت: «البته که ما تمام حمایتی که بتوانیم از جمله حمایت لجستیک یا هر حمایت یگری را مشابه آنچه بریتانیا درباره دولت‌های در تبعید انجام داده، صورت خواهیم داد».

نخست‌وزیر انگلیس افزود: «به لحاظ اقتصادی، دیپلماتیک، سیاسی و بله به لحاظ نظامی از اوکراینی‌ها حمایت می‌کنیم و می‌دانم که در زمان مقتضی موفق خواهیم شد».

جانسون در ادامه گفت، «هدف تزلزل‌ناپذیر» دولت انگلیس این است که مطمئن شود عملیات روسیه در اوکراین با شکست مواجه می‌شود.

دولت‌های مختلف غربی از روز گذشته و پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بسته‌های تحریمی متعددی را علیه مقامات این کشور وضع کرده و حمایت نظامی از اوکراین را افزایش داده‌اند.

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین بامداد امروز صدای چند انفجار در پایتخت این کشور شنیده شد و متعاقب آن آژیر خطر به صدار درآمد. ارتش اوکراین می‌گوید در حوالی شمال کی‌یف در حال مقابله با نیروهای روسیه است که قصد ورود به این شهر را دارند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

انتهای پیام/م


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا