بین الملل

ابعاد احتمال از سرگیری کمک‌های عربستان به تشکیلات خودگردان فلسطین/امکان‌سنجی عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو در شرایط کنونی منطقه



کارشناس مسائل فلسطین گفت: هدف اصلی عربستان سعودی بازسازی وجهه خود در منطقه است که از سرگیری احتمالی کمک به تشکیلات خودگردانه فلسطین هم از این دست اقدام‌ها به حساب می‌آید.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل فلسطین در تشریح ابعاد احتمال از سرگیری کمک‌های عربستان به تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پس از آنکه موافقت‌نامه اسلو در سال ۱۹۹۳ میان یاسر عرفات، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین و اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به امضاء رسید، عربستان کمک‌هایی را به سازمان آزادی بخش فلسطین اعطا کرد اما پس از مدتی به بهانه‌های مختلف این کمک‌ها نوسان پیدا کردند و حتی قطع شدند. اما حالا که خبر احتمال از سرگیری کمک‌های ریاض به تشکیلات خودگردان فلسطین منتشر شده صرفاً نمی‌توان این اقدام عربستان سعودی را در راستای عادی‌سازی روابط با اسرائیل دانست.

وی ادامه داد: سعودی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند وجهه و جایگاه خود در قبال روابط با تل‌آویو را میان کشورهای اسلامی و عربی خدشه‌دار کنند و حتی همیشه تبعات عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل را رصد می‌کنند. هم اکنون با توجه به عادی‌سازی روابط ایران و عربستان، به نظرم این تحلیل اشتباه است که بخواهیم بگوییم ریاض به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش می‌رود. از سوی دیگر باید متوجه بود که سعودی‌ها از غرب ناراحت و عصبانی هستند و حالا هم به سمت شرق متمایل شدند که عضویت آنها در بریکس هم یکی از دلایل چرخش به سمت شرق به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید گفت که ریاض فعلاً بعد از عادی‌سازی روابطش با ایران، به سمت کمک به فلسطینی‌ها سوق پیدا کرده و فکر نمی‌کنم عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را مد نظر داشته باشد. سوال این است که اساساً ریاض در بحث عادی‌سازی روابطش با اسرائیل چه منافعی جز خشم کشورهای عربی و اسلامی دریافت خواهد کرد؟ عربستان در کل یک بازیگر برجسته در منطقه به حساب می‌آید ولی همراهی آل سعود با آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته سودی برای آنها نداشته است و خودشان هم متوجه شده‌اند که نگاه واشنگتن به آنها صرفاً یک نگاه تجاری و اقتصادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحلیل کارشناسان آمریکایی و حتی اسرائیلی را مشاهده کنیم به وضوح می‌بینیم که آنها از روابط ایران و عربستان شگفت زده هستند و حتی رفتار سعودی‌ها را پیچیده ارزیابی می‌کنند. بر همین اساس به نظرم سرخوردگی ریاض باعث شد تا از غرب دور شود و پیام مهمی را به آمریکا و اسرائیل می‌دهد که البته به موازات این روند آنها یک فضای معامله سیاسی را هم برای خود باز گذاشته‌اند. در نهایت باید بگویم که فعلاً هدف اصلی عربستان سعودی بازسازی وجهه خود در منطقه است که از سرگیری احتمالی کمک به تشکیلات خودگردانه فلسطین هم از این دست اقدام‌ها به حساب می‌آید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا