بین الملل

اتحادیه اروپا: انتخابات قره باغ کوهستانی را به رسمیت نمی‌شناسیم


سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که انتخابات برگزار شده در منطقه قره باغ کوهستانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که انتخابات برگزار شده در منطقه قره باغ  کوهستانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «نبیله مسرالی» سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: «اتحادیه اروپا این انتخابات برگزار شده را به رسمیت نمی‌شناسد.»

منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی روز شنبه رئیس‌ جدید خود را در حالی انتخاب کرد که تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شدت گرفته است.

قانونگذاران پارلمان قره باغ کوهستانی با ۲۲ رای موافق « شاموول شاهرامانیان» ۴۵ ساله را به عنوان جانشین «آراییک هاروتونیان» رهبر سابق انتخاب کردند.

جمهوری آذربایجان بلافاصله در واکنش به این انتخابات آن را اقدام بسیار تحریک آمیز و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی  جمهوری آذربایجان خواند.

ترکیه نیز اعلام کرد: «این انتخابات نامشروع را که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، به رسمیت نمی شناسد.»

بر اساس این گزارش، روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ که ارتش ارمنستان قره باغ کوهستانی و 7 منطقه مجاور آن را اشغال کرد، پرتنش بوده است.

در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت.

علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا