بین الملل

اختلاف در دولت آلمان در زمینه فروش جنگنده «یوروفایتر» به عربستان


دولت ائتلافی آلمان در خصوص فروش 48 جنگنده «یوروفایتر تایفون» به عربستان دچار اختلاف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها روز شنبه از اختلاف در دولت ائتلافی آلمان در زمینه تولید جنگنده «یوروفایتر» برای عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، دولت ائتلافی آلمان به رهبری «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، در مورد اینکه آیا اجازه تولید هواپیماهای جنگنده یوروفایتر تایفون را برای عربستان سعودی می‌دهد یا خیر، اختلاف نظر دارد.

این جنگنده توسط کنسرسیومی اروپایی متشکل از سه شرکت «بی‌ای‌ئی»، «ایرباس» و «لئوناردو» تولید می‌شود. تایفون جنگنده‌ای بسیار چالاک است و  توانایی بالایی برای درگیری رودر رو  و نبردهای هوایی نزدیک دارد. کویت از جمله دارندگان این جنگنده در منطقه خاورمیانه است.

ریاض پنج سال پیش برای خرید ۴۸ فروند جنگنده با شرکت انگلیسی سازنده به توافق رسیده بود. با این حال، تایید برلین نیز مورد نیاز است، زیرا یک سوم قطعاتی که برای ساخت این جنگنده استفاده می‌شود از آلمان تامین می‌گردد.

قرارداد فروش این جنگنده به دنبال نقش فزاینده عربستان در جنگ یمن به حالت تعلیق درآمد. پس از احیای روابط بین ریاض و تهران راه را برای صلح در یمن هموار شده است.

اولاف شولتز صدراعظم و حزب سوسیال دموکرات او و «کریستین لیندنر» وزیر دارایی از قرارداد تسلیحاتی عربستان حمایت می‌کنند. با این حال، «حزب سبزها» به شدت با این اقدام مخالف است.

رویکرد آلمان بسیار سخت‌تر از رویکرد متحدانش مانند انگلیس، ایالات متحده و فرانسه در نظر گرفته شد. پس از اعلام آلمان، انگلیس اعلام که از دستور برلین در ممنوعیت فروش تسلیحات به ریاض پیروی نخواهد کرد.

عربستان انواع جنگنده‌های ساخت آمریکا از جمله نمونه‌های مختلف جنگنده اف-۱۵ را دارد. خلبانان این کشور نیز همگی در پایگاه‌های هوایی عربستان دوره دیده‌اند و متخصان آمریکایی نیز در پایگاه‌های هوایی عربسنان حضور پر رنگی دارند.  

یک روزنامه فرانسوی به تازگی نوشت عربستان در حال گفت‌و‌گو با فرانسه برای خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند جنگنده «رافال» است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا