بین الملل

ادعای جدایی‌طلبان «راخین» درباره اسارت نیروهای امنیتی میانمار 

شورشیان جدایی‌طلب در میانمار مدعی شدند که در درگیری‌های اخیر تعدادی از نیروهای امنیتی و نظامی دولت میانمار را به اسارت گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گروه جدایی‌طلب موسوم به «ارتش آراکان (AA)» روز چهارشنبه اعلام کرد که ده‌ها نفر از اعضای نیروهای امنیتی میانمار را اسیر کرده است. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به طور مستقل نمی‌تواند صحت ادعای جدایی‌طلبان را درباره تسلیم‌شدن و اسارت نیروهای دولتی را تائید کند.

این گروه جدایی‌طلب که خواستار «خودمختاری» ایالت راخین در غرب میانمار است، ادعا کرده که حداقل ۲۸ پلیس سلاح‌ها را زمین گذاشته و خود را به این گروه تسلیم کردند. جدایی‌طلبان میانماری همچنین از اسیر کردن ۱۰ نیروی امنیتی خبر دادند.

دولت نظامی میانمار اعلام کرده که قوانین منع آمد و شد در سیتوه، مرکز ایالت راخین، وضع شده است. برخی منابع محلی از حضور گسترده تانک‌ها و نیروهای نظامی در این شهر خبر داده‌اند.

پیشتر گروه‌های جدایی طلب در میانمار، برخی مناطق و پاسگاه‌های نظامی، از جمله در نقاطی از مرز این کشور با چین را تصرف کرده‌اند.

این تنش‌ها بزرگترین درگیری بوده که حکومت نظامی میانمار را از زمان به قدرت رسیدن ارتش در سال ۲۰۲۱ و سرنگونی دولت پیشین «آنگ سان ساچی» با چالش رو به رو کرده است.

زاو مین تون، سخنگوی دولت میانمار روز سه شنبه گروه‌های شورشی را به ویران کردن کل کشور متهم و گفت که گزارش‌ها مبنی بر تصرف مکان‌های نظامی تبلیغات و دروغ است.

این سخنگو گفت که درگیری در ایالت‌های شان، راخین و کیاه جریان دارد. با این همه او درباره گزارش‌های مربوط به تسلیم شدن نیروهای نظامی به جدایی‌طلبان اظهار نظری نکرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا