بین الملل

اردوغان: ترکیه و ایتالیا باید همکاری‌های دفاعی خود را تقویت کنند

اردوغان گفت، ترکیه و ایتالیا به تعمیق همکاری در زمینه صنایع دفاعی متعهد شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک نشست خبری در آنکارا در کنار ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا بر تقویت و تعمیق روابط دو جانبه در زمینه همکاری دفاعی که به نفع مردم دو کشور است، تاکید کرد.
وی ادامه داد، آنکارا و رم تمایل دارند تا یک توافق را به زودی درباره پروژه سیستم دفاع هوایی SAMP/T امضا کنند.
وی همچنین افزود: ما درباره این مساله یکبار دیگر گفت‌وگو کردیم و وزرای دفاع دو کشور نیز در این باره تاکید کردند. ما به دنبال امضای این توافق هستیم. هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد و ما با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز یک توافق داریم.
پیش از این نشست خبری، ترکیه و ایتالیا ۹ توافق عمکاری در زمینه‌های مختلف دفاعی، تجاری، دیپلماسی و توسعه امضا کرده بودند.
اردوغان همچنین با بیان اینکه با نخست وزیر ایتالیا درباره روابط ترکیه و اتحادیه اروپا نیز صحبت کرده، افزود: مایلم بگویم که از نخست وزیر ایتالیا بابت حمایت کشورش از توسعه بیشتر روابط بین دو کشور با اتحادیه اروپا تشکر می‌کنم. تحولات در منطقه به طور حتم یکبار دیگر نشان داد که ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها برای اتحادیه اروپا مهم است.
مساله جنگ اوکراین نیز در دستورکار نشست بین نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهوری ترکیه بود و اردوغان در این باره گفت: ما به تبادل دیدگاه‌ها در این باره و برنامه سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه پرداختیم.
اردوغان در مورد اقدامات یونان در بیرون کردن مهاجران غیرقانونی، گفت که آتن با تلاش‌هایش برای دور کردن مهاجران از مرزهایش، به جای اتحادیه اروپا تهدیدی برای ایتالیا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: تمامی این مهاجران غیرقانونی اکنون تلاش می‌کنند تا به ایتالیا بروند. ما تلاش می‌کنیم بهترین کار را برای حفظ جان این افراد در دریاها انجام دهیم. اما دولت رم نیز با مشکل مشابهی روبروست.
گروه‌های حقوق بشری و رسانه‌های پیشرو مکررا گزارش‌هایی را درباره عقب راندن مهاجران غیرقانونی و سایر نقض‌های گسترده حقوق بشری از سوی مقام‌های یونان منتشر می‌کنند.
نخست وزیر ایتالیا نیز گفت: ما نیز با چالش‌های بزرگی روبرو هستیم که از اوکراین آغاز شد و ما می‌خواهیم با یکدیگر به این مساله بپردازیم. ترکیه و ایتالیا با هم جنگ روسیه در اوکراین را محکوم کرده و از کی‌یف حمایت می‌کنند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا