بین الملل

اردوغان: پوتین ماه آینده به ترکیه سفر می‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد ماه آینده میزبان رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود و بحث تمدید توافق صادرات امن غلات از دریای سیاه از محورهای اصلی گفت‌وگوی طرفین خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتینک، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه امروز اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه ماه آینده به آنکارا سفر خواهد کرد.

وی که این خبر را امروز شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد گفت که تمدید توافق صادرات امن غلات از دریای سیاه از محورهای اصلی گفت‌وگوی او و پوتین خواهد بود.اردوغان همچنین گفت که کار بر روی تمدید توافق صادرات غلات از دریای سیاه پس از تاریخ انقضای آن در ۱۷ ژوئیه و برای دوره های طولانی تر از آن در حال انجام است.

ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده اند. یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

وزارت خارجه روسیه ۱۳ تیرماه اعلام کرد که که هیچ دلیلی برای ادامه بیشتر قرارداد غلات که در ۱۷ جولای منقضی می شود وجود ندارد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که روسیه اقدامات لازم را انجام می دهد تا همه کشتی های مشمول این توافق، بتوانند ماموریت خود را، تا قبل از انقضای این توافق در ۱۷ جولای، با موفقیت انجام دهند و قبل از تاریخ مشخص شده از دریای سیاه خارج شوند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که دولت مسکو امید زیادی به اجرای مفاد مربوط به توافق غلات پیش از پایان دوره آن ندارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا