بین الملل

ازبکستان: خواسته‌های اساسی جامعه جهانی از افغانستان مشخص است

در کنفرانس بین‌المللی تاشکند با حضور ایران؛

سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در کنفرانس بین‌المللی تاشکند که با حضور نماینده ایران برگزار شد، به عنوان میزبان این نشست گفت: خواسته‌های جامعه جهانی از دولت موقت افغانستان مشخص است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، کنفرانس بین المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان به میزبانی ولادیمیر ناروف سرپرست وزارت امور خارجه این کشور و با حضور هیات طالبان و نمایندگان ویژه ای از ایران، اتحادیه اروپا، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ژاپن، ترکیه در امور افغانستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و نهادهای مالی بین المللی امروز سه شنبه آغاز به کار کرد.

سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: خواسته های اساسی جامعه جهانی آنچه را که دولت موقت طالبان در افغانستان باید انجام دهد را مشخص می کند؛ ایجاد یک دولت فراگیر و همه شمول، رعایت حقوق زنان و بازگشایی مدارس دختران و رسیدگی به مطالبات همه مردم افغانستان.

وی با اشاره به اینکه ازبکستان طرفدار برقراری صلح و ثبات در افغانستان است، گفت: خاک افغانستان دیگر نباید تهدیدی برای کشورهای منطقه و جامعه بین المللی باشد. آزادی سازی دارایی های بلوکه شده افغانستان در خارج از این کشور یکی از عوامل اصلی احیای اقتصاد افغانستان، اجرای پروژه‌ های زیربنایی مهم و حل مشکلات اجتماعی خواهد بود.

ناروف با تاکید بر اهمیت تداوم تلاش ها برای اجرای پروژه‌ های زیربنایی در افغانستان از جمله ساخت راه آهن ترمز- مزارشریف- کابل- پیشاور و خط انتقال برق سرخان- پلی خمری، گفت: با تطبیق این پروژه‌ ها، افغانستان نه تنها به عنوان پلی بین آسیای مرکزی و جنوبی قرار خواهد گرفت، بلکه به توسعه جامعه و رفاه مردم افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، در پیام شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان که در افتتاحیه کنفرانس قرائت شد، آمده است: از دولت کنونی افغانستان می خواهیم اراده قوی برای جلوگیری از ظهور هر گونه تروریسم در خاک افغانستان و قطع روابط با تمامی گروه‌ های تروریستی بین المللی از خود نشان دهد. این امر باعث ایجاد امیدواری برای توسعه پایدار افغانستان در محیط دوستی، همسایگی نزدیک و همکاری‌ های متقابل می شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا