بین الملل

اعتصاب کارکنان کارخانه تولید موشک برای اوکراین در انگلیس

یک نشریه انگلیسی به نقل از منابع آگاه نوشت که تحویل موشک پیشرفته از لندن به کی‌یف به‌دلیل اعتصاب کارگران یکی از کارخانه‌های نظامی اصلی انگلیس، تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نشریه دیلی‌میرر به نقل از چند منبع نوشته است که کارگران شاغل در کارخانه تجهیزات و پشتیبانی دفاعی واقع در اسکاتلند، به‌دلیل دریافت حداقل دستمزد، در آستانه اعتصاب قرار دارند و این مساله می‌تواند تحویل موشک از لندن به کی‌یف را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گفته منابع،۵۰نفر از کارمندان اصلی این انبار حامی اعتصاب هستند. این کارخانه موشک‌های «سایه طوفان» و «بریمستون» برای اوکراین تامین می‌کند؛ موشک‌هایی که به تایید مسکو برای حمله کی‌یف به اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

دیلی میرر نوشته است که در نتیجه، مقامات دفاعی انگلیس در تلاشند تا برای جریان داشتن انتقال اسلحه به اوکراین، «اقدامات پیشگیرانه» انجام دهند. مناقشه بین وزارت دفاع انگلیس و کارگران، حول محور اختلاف دستمزد شاغلان بخش مونتاژ اسلحه و بخش انتقال آن است. دسته اول ساعتی ۱۶.۸۲پوند(۲۲دلار) به همراه پاداش و اضافه کار می‌گیرند که در مجموع سالانه به رقم ۵۰هزار دلار می‌رسد.

این در حالی است که کارگران بخش حمل و نقل، ساعتی ۱۰.۴۲ پوند دستمزد دریافت کرده و هیچ پاداشی ندارند و دستمزد سالانه‌شان تنها ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد. هزینه زندگی در انگلیس ساعتی ۱۰.۹۰پوند است.

یکی از منابع دراین‌باره گفت: اساسا کارگران بخش حمل و نقل می‌توانند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای درآمد بیشتری داشته باشند (حدودا ساعتی ۱۱ پوند)؛ قرارداد فعلی کارگران بدین معناست کسانی که مواد منفجره جابه‌جا می‌کنند از افرادی که در یک فروشگاه مواد غذایی را جابه‌جا می‌کنند، حقوق کمتری می‌گیرند.

به گفته این منبع، اگر اعتصاب برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، «نهایتا روی موشک‌های ارسال به اوکراین یا فاسلِین(پایگاه نظامی آمریکا میزبان زیردریایی‌های هسته‌ای) تاثیر خواهد گذاشت.»

کریس کِندی، سازمان‌دهنده این اعتصاب از بن والاس، وزیر دفاه انگلیس خواسته تا مداخله کند و هشدار داده که در غیراین‌صورت، «تولید موشک‌های مهمی که در بیث، اسکاتلند ساخته می‌شود، به‌زودی کاهش خواهد یافت.»

این نخستین اعتصاب کارگران این کارخانه از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۳ است و ۹۳ درصد اعضای اتحادیه کارگری انگلیس(GMB) از آن حمایت کرده‌اند.

انگلیس در ماه ژانویه اعلام کرد که در نظر دارد تا ۶۰۰ فروند موشک بریمستون به اوکراین ارسال کند و مقامات روس گفته‌اند که کی‌یف از این موشک‌ها برای هدف قراردادن تاسیسات غیرنظامی استفاده کرده‌اند. همین موضوع درباره موشک سایه طوفان که ۲۵۰ کیلومتر برد دارد نیز صادق است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا