بین الملل

اعلام وضع اضطراری در بخش انرژی قرقیزستان


رئیس جمهور قرقیزستان با صدور دستوری اعلام وضع اضطراری انرژی در این کشور را اعلام و به وزارت انرژی برای حل این مشکلات اختیارات خاص ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با صدور دستوری اعلام وضع اضطراری در بخش انرژی  این کشور را امضا کرد به این ترتیب اقدامات لازم در این زمینه از ماه  آینده تا پایان سال 2026 معرفی می‌شود.                  

رژیم وضعیت اضطراری به منظور اتخاذ تدابیر عاجل برای خروج کشور از بحران انرژی مرتبط با چالش‌های اقلیمی، جریان کم آب در حوضه رودخانه« نارین » و کمبود ظرفیت تولید در مواجهه با رشد سریع  مصرف انرژی معرفی شده است.

طبق این فرمان، کابینه وزیران این کشور باید ظرف یک هفته به وزارت انرژی این اجازه را بدهد که زمین های مناسب برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را تعیین و تخصیص دهد.

همچنین وزیر انرژی در طول مدت شرایط اضطراری هماهنگی فعالیت‌های معاونت‌های کشاورزی، منابع طبیعی، اکولوژی و نظارت فنی در حوزه منابع آب و خاک، بهره‌برداری از خاک‌های زیرزمینی را به عهده خواهد داشت.

علاوه بر این، زمین های خالی در نظر گرفته شده برای ساخت تاسیسات در بخش انرژی از بهره‌برداری اشخاص حقیقی و حقوقی خارج و به استفاده مورد نظر منتقل می شود.

به گفته جباراف، فرمان برقراری وضعیت اضطراری این امکان را به وزیر انرژی داد تا تحت شرایط مختلف به سرعت تصمیم بگیرد و اختیارات خود را تا سال 2026 گسترش دهد.

رئیس جمهور قرقیزستان توضیح داد: پیش از این وزیر نمی توانست مستقیماً به سایر دستگاه ها دستور دهد و به همین دلیل مشکلات در بخش انرژی همچنان با تلاش فراوان حل نمی شد و به پایان نمی رسید. امروز ما مسائلی داریم که بیش از شش ماه است که بین ادارات مورد بحث قرار گرفته است.بنابراین، اقدامات پیش بینی شده در این فرمان با هدف حل سریع مسائل مشکل ساز انجام می‌شود.

وی افزود:در حقیقت، ما برای مدت طولانی در شرایط اضطراری انرژی قرار داشتیم، زیرا سال‌ها آن را وارد می‌کردیم، ما باید به تدریج از واردات دور شویم و هر سال حجم آن را کاهش دهیم.

جباراف خاطرنشان کرد که تا سال 2026 ساخت تعدادی نیروگاه برق آبی کوچک باید در قرقیزستان تکمیل شود که به دلیل آن حجم تولید برق افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است که قرقیزستان مانند بسیاری از همسایگان خود امروز با کمبود برق و بحران انرژی مواجه است و امروز مجبور به واردات برق حتی از روسیه هستند.

روسیه هم اکنون برق رسانی به قرقیزستان و قزاقستان را آغاز کرده است.ترکمنستان همچنین به یکی از صادرکنندگان اصلی تبدیل شده است و به کشورهای همسایه ازبکستان، افغانستان و قرقیزستان  برق منتقل می‌کند.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا