بین الملل

امام اوغلو دیدگاه‌های خود درباره انتخابات را منتشر کرد؛ لزوم تغییر در حزب جمهوری خلق

شهردار استانبول با اشاره به وضعیت سیاسی و اقتصادی ترکیه در دو دهه گذشته و نیز اقدامات اپوزیسیون در رقابت‌های انتخاباتی، خواهان تغییر در حزب جمهوری خلق و مشارکت بیشتر احزاب در این روند تغییر شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اکرم امام اوغلو شهردار استانبول از حزب جمهوری خلق با انتشار بیانیه ای نگاه خود به وضعیت سیاسی ترکیه و حزب متبوعش را تشریح کرد.

در این بیانیه با اشاره به وضعیت اقتصادی و سیاسی ترکیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده که در ربع اول قرن بیست و یکم، حاکمیت ملی تضعیف شده، دولت و دموکراسی به انحطاط کشیده شده، مردم فقیر شده اند و اعتماد به عدالت از بین رفته است. از یک سو با این خطر مواجه هستیم که این وضعیتی که دولت مسئول آن است دائمی شود و دوقطبی شدن اجتماعی عمیق شود، از سوی دیگر با ساختار اپوزیسیونی مواجه هستیم که نتوانسته به یک ساختار مؤثر تبدیل شود. 

وی افزود: در سال‌های اخیر که دولت رو به انحطاط گذاشته است، احزاب مخالف ترکیه در حمایت از دموکراسی شکست خورده‌اند. با این حال، احزاب سیاسی نگهبانان اصلی دموکراسی هستند. مسئولیت حفاظت و ترویج دموکراسی را دارند. اپوزیسیون نه تنها یک آلترناتیو برای شهروندان است، بلکه یک عنصر تعادل و کنترل ضروری برای دموکراسی است. از سوی دیگر، نمی توان نادیده گرفت که اپوزیسیون ترکیه از سال 2018 تجربه اتحاد بسیار مهمی را ایجاد کرده است. با این گام‌های مهم برای دموکراتیزه کردن کشور از طریق رشد با هم، در راستای روح زمان، تلاشی رویایی برای قرن دوم جمهوری با اهداف دموکراسی، عدالت و رفاه اجتماعی انجام شد. این تجربه مهم که هدف آن گشودن به روی اقشار مختلف جامعه و گرد هم آوردن شهروندان از همه زمینه های سیاسی با دیدگاه دموکراسی است، برای اولین بار در تاریخ ما بود.

شهردار استانبول با انتقاد تلویحی از نوع مدیریت رقابتهای انتخاباتی در جبهه اپوزیسیون اظهار داشت: اما در انتخاباتی که با این دیدگاه و سیاست وارد شد، فرصت تغییر ترکیه از دست رفت. خواسته رای دهندگان مخالف برای تغییر برآورده نشد. اعتماد و امید به تغییر رژیم ایجاد نشد. به دلیل تأثیرات بحران اقتصادی، هر دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در شرایطی که دولت در ضعیف ترین حالت خود قرار داشت، شکست خورد. در نتیجه، ناامیدی بزرگی در کسانی که خواستار تغییر بودند، پدیدار شد. همانطور که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم رای‌دهندگان را مقصر این شکست بزرگ بدانیم، نمی‌توانیم بدون پذیرش این واقعیت آشکار که هر شهروند نگران آینده خود می‌بیند و با دلایل شکست مواجه شود، ارزیابی درستی برای آینده انجام دهیم.

امام اوغلو با تاکید بر لزوم تغییر در حزب جمهوری خلق گفت: در نقطه ای که به آن رسیده ایم، یک رویکرد منطقی برای آینده ترکیه مورد نیاز است. اساس تغییر بدون شک تقاضای اجتماعی است. این کاملاً ممکن است که تغییر با یک نگرش صبورانه و آگاهانه و در عین حال مصمم رخ دهد. وقتی این نیاز مشهود است، تظاهر به اتفاقی نیفتاده، اصرار بر اشتباهات قدیمی، عدم درک احساسات میلیون ها شهروندی که از شکست رنج می برند. برای اینکه کشور ما به گونه ای پایدار توسعه یابد، برای اینکه شهروندان ما در مسابقه برای رفاه و تمدن به نقطه ای که شایسته آن هستند برسند، و برای اینکه کشور ما به یک دولت عادلانه و دموکراتیک تبدیل شود، باید به عنوان نیروهای مخالف تغییر کنیم. تبدیل به یک جایگزین بسیار قوی. زیرا با ورود به قرن دوم جمهوری خود، سپردن شهروندان به رحمت دولت خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. این کاملاً ممکن است که تغییر با یک نگرش صبورانه و آگاهانه و در عین حال مصمم رخ دهد. کلید تغییر در اپوزیسیون، حزب جمهوری خلق است.

وی افزود: کلید تغییر در اپوزیسیون، حزب جمهوری خلق است. اراده مصمم برای تغییر که در CHP آغاز خواهد شد. تا جایی که در زیر سوال بردن نگرش های سیاسی و نهادینه کردن دموکراسی درون حزبی موفق شود، اراده ای برای تجدید اپوزیسیون و بزرگ کردن جهان مخالف را آشکار خواهد کرد.

امام اوغلو ادامه داد: روند تغییر و تحول در اپوزیسیون از آینده مشترک همه اقشار جامعه حمایت خواهد کرد. این کانال “چه ترکیه ای، چه CHP، چه سیاستی، چه اپوزیسیونی؟” این برنامه برای یافتن پاسخ به سؤالات و دعوت هرچه بیشتر شهروندان برای شرکت در فرآیند تبادل طراحی شده است. زیرا نه تنها وظیفه احزاب سیاسی، بلکه رای دهندگان نیز توسعه دموکراسی، حفاظت از آزادی ها و افزایش رفاه است. به همین دلیل، گوش دادن به صدای شهروندان خود از هر جغرافیا و لایه و رساندن خواسته های آنها به عرصه سیاسی در روند تحول را وظیفه ای ضروری می دانیم. این کانال به منظور دعوت هر چه بیشتر شهروندان برای شرکت در فرآیند تبادل طراحی شده است.

انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا