بین الملل

امضای بیانیه شراکت استراتژیک بین ازبکستان و روسیه


در نشست روسای جمهور ازبکستان و روسیه در شهر «سمرقند» بیانیه شراکت استراتژیک جامع به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در شهر «سمرقند» بیانیه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.

در این دیدار طرفین خاطرنشان کردند که همکاری های چندجانبه ازبکستان و روسیه در سال های اخیر به یک سطح بی سابقه ای رسیده است. بر اساس نتایج سال گذشته میلادی و هفت ماه امسال رشد مبادلات بازرگانی بیش از 30 درصد بوده است.

طرفین در مورد تصویب یک برنامه اقدام جامع مشترک برای توسعه مشارکت صنعتی و فناوری، در مرحله نخست در زمینه های الکترونیک، داروسازی، صنایع نساجی به توافق رسیدند.

در چارچوب سفر رئیس جمهور روسیه به ازبکستان یک بسته قراردادهای سرمایه گذاری جدید به ارزش 4 میلیارد و 600 میلیون دلار در زمینه های ماشین سازی، شیمی، پتروشیمی و زمین شناسی امضا شد.

طرفین در مورد ایجاد پارک های صنعتی مشترک در مناطق ازبکستان، برگزاری نشست دوره ای مناطق ازبکستان و روسیه در اکتبر ماه سال جاری میلادی به توافق رسیدند.

ازبکستان امروز از نظر تعداد شعبه های خارجی دانشگاه های روسیه پیشتاز است. طی چهار سال گذشته در این کشور شعبه های 12 دانشگاه روسیه افتتاح شده است که امروز تعداد کل آنان به 15 واحد رسیده است.

روسای جمهور در این دیدار همچنین درباره مسایل مربوط به دستور کار منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه طرفین نیز تبادل نظر کردند.

در پایان این دیدار که در فضایی صمیمانه و دوستانه برگزار شد، طرفین مجددا بر پایبندی خود برای تقویت بیش از پیش مشارکت راهبردی و هم پیمانی بین ازبکستان و روسیه تاکید کردند.

«شوکت میرضیایف» و «ولادیمیر پوتین» در پایان این دیدار بیانیه شراکت استراتژیک جامع ازبکستان و روسیه را امضا کردند.

علاوه بر این، رئیس جمهور روسیه به رئیس جمهور ازبکستان نشان «الکساندر نوسکی»را اعطا کرد.

پایان پیام/.


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا