بین الملل

انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان؛ نامزدها که هستند و چه وعده می‌دهند؟


نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان که هفته آتی (20 نوامبر) برگزار می‌شود تا اعلام روز سکوت (19 نوامبر) برای کسب بالاترین پست دولتی، برنامه‌های خود را ارائه و به رأی‌دهندگان وعده تغییرات سراسری و بهبودی می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بیش از دو هفته است که نامزدهای کرسی ریاست جمهوری در قزاقستان با ارائه برنامه‌ها و آشنایی انتخاب‌کنندگان با پتانسیل سیاسی خود، مشغول رقابت‌های انتخاباتی هستند.

20  نوامبر در سراسر قزاقستان انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می‌شود. بر اساس قانون جدید، رئیس جمهور در قزاقستان یک بار و برای مدت 7 سال انتخاب‌ می‌شود.

اسامی 6 داوطلب در فهرست کاندیدهای کرسی ریاست جمهوری ثبت شده‌اند که نام آنها به ترتیب در برگه رای درج می‌شود:

«کاراکات آبدن»، نامزد انجمن عمومی «اتحاد ملی مددکاران اجتماعی حرفه‌ای»

«نورلان آئوسبایف»، کاندید حزب مخالف سوسیال – دموکرات ملی

«ژیگولی دیرابایف»، نامزد حزب میهنی دموکراتیک خلق «اویل»

«میرام کاژیکن»، کاندیدای اتحادیه کارگران با نام «امانت»

«قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور فعلی و نامزد احزاب «امانت»، «اقژال»، و «حزب خلق قزاقستان»

«سلطنت تورسینبیک‌اوا»، کاندیدای اتحادیه عمومی «قزاق آنالری – دستورگه ژال»

همچنین برای اولین بار، در برگه انتخاباتی ستونی «علیه همه» پیش‌بینی شده که رای‌دهندگان در صورتی که نامزدی برایشان مناسبت نباشد، می‌توانند از آن استفاده کنند.

در طول رقابت‌های انتخاباتی برای کسب بالاترین پست دولتی، نامزدها برنامه‌های خود را ارائه و به مردم وعده تغییرات سراسری برای بهبودی در کشور می‌دهند و با رای‌دهندگان دیدار می‌کنند.

وعده‌های کاندیداها

«کاراکات آبدن»، عمدتا مسائل و مشکلات در حوزه آموزش  و پرورش و فرزندپروری را مطرح می‌کند. برای مثال، وی از پیشنهادات والدین برای افتتاح مهدکودک‌های شبانه روزی برای کسانی که کارشان مربوط به  شیفت شب است، حمایت ‌می‌کند.

وی معتقد است که جایگاه زنان باید تقویت شود تا آن زنانی که خود را وقف مادری می‌کنند، فرصت کار داشته باشند و زندگی خود را به طول کامل تامین کنند.

آبدن، سیاستمدار، مادر چند فرزند و همچنین نویسنده است. وی تاکنون کتابی را با نام «تو قزاق هستی،. افتخار کن!» به چاپ رسانده که در آن از تربیت سنتی کودکان حمایت و به دختران قزاق در مورد منحصر به فرد بودن و هویت ملیشان پرداخته است.

وی جوانان قزاقستانی را به عدم تجلیل هالاووین دعوت و طرفدار قاطع ممنوعیت کامل این جشن در سطح دولتی است. در برنامه‌‌های انتخاباتی خود بر آشنایی جوانان با فرهنگ سنتی و ارزش‌های خانوادگی تمرکز دارد.

«نورلان ائوسبایف»، به نوبه خود بر بهبود کیفیت زندگی مردم قزاقستان تمرکز، خواستار اصلاح سیستم مدیریت دولتی و  همکاری نزدیک نهادهای اجرایی محلی با ساکنان است. توزیع دارایی‌های مشاغل بزرگ بین مشاغل متوسط از جمله پیشنهادات وی به شمار می‌رود.

وی در شبکه‌های اجتماعی به «فساد»، فشار بر مسئولان و ایجاد موانع اشاره می‌کند.

«ژیگولی دایرابایف»، تقریبا در هر سخنرانی خود از مردم قزاقستان دعوت می‌کند که در راستای توسعه مجتمع کشت و صنعت و مناطق روستایی تلاش خود را دریغ ندارند.

وی همچنین خواستار افزایش 50 درصدی دستمزد، حقوق بازنشستگی، شهریه، کمک به ساکنانی که در مناطق از نظر اکولوژیک خطرناک به سر می‌برند، شده است.

علاوه بر این، رئیس اتحادیه کشاورزان قزاقستان با به چالش کشیدن رقیبان خود برای صحبت رو در رو و شکستن استخوان‌ها با مشت در سر میز، قدرت و اراده خود را به رای‌دهندگان نشان ‌می‌دهد.

ژیگولی در چارچوب برنامه انتخاباتی خود به بازارها می‌رود و در آنجا با خریداران در مورد بی‌ثباتی در اقتصاد، افزایش مداوم قیمت کالا صحبت می‌کند. وی تقریبا طی این روزها تلاش می‌کند از وسایل نقلیه عمومی استفاده و با مردم از نزدیک در مورد مسائل روز گفت‌وگو کند.

«میرام کاژیکن»، وحدت اقوام مختلف را اساس برنامه انتخاباتی خود می‌داند. وی متمرکز بر ایجاد دسترسی برابر به امکانات برای توسعه توانایی‌ها و اجرایی آن است.

توجه ویژه کاژیکن متمرکز به جوانان بوده و ایجاد جامعه مدرن که در آن ارزش‌های اصلی آزادی، کرامت و رفاه فرد باشند – از شعارهای وی است.

بنابر سخنان وی توسعه صنعت و کشاورزی با توسعه بیش از حد انرژی همراه است. تغییر نگرش به حوزه بهداشت و توسعه آن تا سطح کشورهای توسعه یافته از طریق افزایش بودجه این عرصه و رفع کمبود متخصصان، از دیگر پیشنهادات وی است.

«ساخت قزاقستان عدالت‌محور» از اهداف اصلی «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور فعلی و یکی دیگر از نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان است که بنابر سخنان وی، برای اجرای این کار باید اشتباهات گذشته را در نظر گرفت و اصلاح و مشکلات انباشته شده را حل کرد.

تاکایف خطاب به مردم کشورش می‌گوید که همه نهادهای کلیدی دولتی در این کشور از جمله ریاست جمهوری، پارلمان، دولت، شوراهای محلی بازنگری می‌شود. قزاقستان به سمت یک سیاست دولتی جدید حرکت خواهد کرد که مبتنی بر سه اصل مرتبط با یکدیگر خواهد بود: دولت عدالت‌محور، اقتصاد عدالت‌محور و جامعه عدالت‌محور.

«سلطنت تورسینبیک اوا»، در چارچوب برنامه انتخاباتی خود از 6 منطقه این کشور دیدار و با فعالان حقوق بشر، بنیان‌گذاران سازمان‌های غیردولتی مختلف، کارگران کارخانه‌ها، دانش‌آموزان، معلمان، پزشکان، زنان مراکز بحران، فعالان حقوق حیوانات و بسیاری دیگر از شهروندان جلسات برگزار کرده است.

برنامه انتخاباتی تورسینبیک اوا که یک فعال حقوق بشر شناخته شده در قزاقستان و معاون کمیسیون ملی زنان، خانواده و سیاست جمعیتی وابسته به ریاست جمهوری است، بر اجرای وظایفی در حوزه اقتصاد، صنعت، کارآفرینی، روابط بین الملل، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حفاظت اجتماعی، رشد حداقل دستمزدها و یارانه، تکیه می‌کند.

بر اساس سخنان تورسینبیک اوا، وی همچنان مبارزه‌ متمرکز به رفع خشونت علیه زنان و کودکان خود را ادامه و به دنبال کاهش بزهکاری و فساد در کشور خواهد بود.

کاهش سن بازنشستگی زنان و افرادی که از کودکان معلول گروه 1 و 2 مراقبت می‌کنند به 58 سال، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش محصولات با قیمت‌های مناسب، از جمله پیشنهادات دیگر این کاندید است.

بنابر سخنان وی، مهم نیست که چه کسی در این مبارزه‌ها پیروز می‌شود، بلکه ما باید یک سیاست منسجم و قبل از هر امر دیگری متوجه انسان و برای انسان را دنبال کنیم.

تا پایان تبلیغات انتخاباتی چندان وقتی هم نمانده است. 19 اکتبر روز سکوت و 20 نوامبر روز برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قزاقستان است.

پایان پیام/ح


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا