بین الملل

اولین گام قزاقستان برای ایجاد کریدور گمرکی بین کشورهای ترک زبان


وزارت دارایی قزاقستان از تهیه پیش نویس قانونی در مورد تصویب موافقتنامه ایجاد کریدور ساده گمرکی بین کشورهای عضو سازمان ترک زبان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، وزارت دارایی قزاقستان پیش نویس قانونی در مورد تصویب موافقتنامه ایجاد یک کریدور گمرکی بین دولت‌های کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک را تهیه کرده است.

این توافقنامه مقرر می‌دارد که کشورهای آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان یک کریدور ساده شده گمرکی ایجاد خواهند کرد. به عبارتی این سیستم الکترونیکی با هدف تبادل اطلاعات در مورد کالاهای حمل‌ونقل شده در تجارت بین این کشورها که برای استفاده به صورت داوطلبانه افتتاح شده و برای انواع حمل و نقل قابل استفاده است.

در این سند آمده است که تبادل اطلاعات در مورد کالاهایی که توسط اپراتورهای تجاری با استفاده از کریدور ساده شده گمرکی به صورت داوطلبانه استفاده می‌شود، اجرا خواهد شد.

شرایط فنی مبادله اطلاعات باید ظرف مدت ۶ ماه پس از امضای توافقنامه توسط مقامات گمرکی کشورها تدوین و تأیید شود.

همچنین آمده است که کریدور ساده شده گمرکی باید به یک رویه رایج تبدیل شود که برای همه شیوه‌های حمل و نقل و همه انواع محموله قابل اجرا باشد.

موافقتنامه ایجاد یک کریدور گمرکی ساده بین دولت‌های کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ در سمرقند توسط سران کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک امضا شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا