بین الملل

اوکراین: هیچ طرح جانشینی در صورت مرگ زلنسکی وجود ندارد


دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روز سه‌شنبه گزارش بگاه آمریکایی پولیتیکو درباره طرح‌های جایگزینی زلنسکی در صورت مرگ را رد کرده و گفت هیچ طرحی در این باره وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روز سه‌شنبه گفت که اوکراین هیچ طرحی در صورت مرگ «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ندارد.

وبگاه آمریکایی «پولیتیکو» روز سه‌شنبه به نقل از مقامات اوکراینی گزارش داد سران این کشور طرحی را برای تضمین جانشینی قدرت در صورت مرگ «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تدوین کرده‌اند. 

طبق این گزارش، تحت قانون اساسی اوکراین، در صورت ناتوانی یا نبود زلنسکی، «روسلان استفانچوک» رئیس فعلی پارلمان برای انجام وظایف رئیس‌جمهور اقدام خواهد کرد. با این حال، از آنجا که او از نفوذ و محبوبیت مردمی زیادی برخوردار نیست، فرض بر این است که وظایف ریاست‌جمهوری توسط گروهی از چهره‌های رده بالای سیاسی اطراف زلنسکی مثل «آندری یرماک» رئیس دفتر زلنسکی، «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع و «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین انجام شود. 

دانیلوف که با شبکه «رادا» مصاحبه می‌کرد گفت که تمام چیزی که در مقاله پولیتیکو نوشته شده، «مزخرف کامل» است.

وی در ادامه گفت: «در بحبوحه جنگ به القای چنین چیزهایی نیاز نداریم و روزنامه‌نگاران در خصوص چیزی که درباره آن حرف می‌زنند اصلا درک ندارند».

دانلیوف گفت: «اطلاعات (پولیتیکو) کاملا غیرصحیح بوده و هیچ طرحی در این باره وجود ندارد و رئیس جمهور، فرمانده کل نیروهای مسلح به شمار می‌آید».

پیش‌تر زلنسکی خواسته بود به گزارش‌های رسانه‌ای درباره سوءقصد به جان او اهمیت داده نشود. «کریس ویپل» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در کتابی به نقل از مقام‌های اوکراینی نوشته رئیس‌جمهور اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در روسیه در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، از ۱۲ تلاش علیه جانش جان به در برده است. وی افزود دو مورد از این سوءقصدها با کمک اطلاعاتی که «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جریان سفرش به کی‌یف قبل از آغاز عملیات روسیه در اوکراین در اختیار زلنسکی گذاشت، خنثی شد. 

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا