بین الملل

«اکواس» برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر برنامه‌ریزی می‌کند


کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» خبر داد وزرای دفاع اعضای این گروه برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر برنامه‌ریزی کرده‌اند و تصمیم نهایی را رؤسای کشورها اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز»، شامگاه امروز (جمعه)، به نقل از کمیسر امور سیاسی و امنیتی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) خبر داد که سران این گروه در حال برنامه‌‌ریزی برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر هستند.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و روز جمعه هفته گذشته رسما تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند. 

رویترز، شامگاه امروز، گزارش داد که وزرای دفاع کشورهای غرب آسیا نقشه‌ای برای مداخله نظامی در نیجر طراحی کرده‌اند که شامل چگونگی استقرار نیروها و زمان انجام حمله است.

کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در ادامه اضافه کرد نظامیانی که در نیجر کودتا کردند از زمان و مکان حمله اطلاع نخواهند یافت و اجرایی شدن این نقشه را رؤسای کشورها تعیین خواهند کرد.

عبدالفتاح موسی افزود: «ما می‌خواهیم تلاش‌های دیپلماتیک به موفقیت برسد و به کودتاچی‌ها در نیجر تمام شانس‌های ممکن برای بازگشت از اقدامشان را می‌دهیم.»

این در حالی است که مقامات نظامی مالی و بورکینافاسو، در واپسین ساعات شامگاه دوشنبه هفته جاری، در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از کودتای نیجر اعلام و تاکید کردند تحریم‌های جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر نامشروع و غیرقانونی است.

این دو کشور همچنین تاکید کرده‌اند که هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه بورکینافاسو و مالی خواهد بود.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا