بین الملل

اکواس: تمام گزینه ها درباره نیجر روی میز است

جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) اعلام کرد که برای حمایت از گذار نیجر به سمت دموکراسی تمام گزینه ها روی میز است، ولی اقدام نظامی آخرین گزینه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) در پایان نشست خود درباره تحولات نیجر بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: کودتای نظامی در نیجر و تداوم بازداشت «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را به شدت محکوم می‌کنیم. ما بر عزم خود برای حفظ همه گزینه‌ها برای حل مسالمت آمیز بحران نیجر تأکید می‌کنیم.

این بیانیه می‌افزاید: از اتحادیه آفریقا می‌خواهیم از تمام تصمیماتی که اکواس درباره نیجر اتخاذ می‌کند، حمایت کند. ما به احیای نظام قانونی در نیجر از طریق ابزارهای مسالمت آمیز پایبند هستیم.

کشورهای عضو اکواس تأکید کردند: تدابیر لازم از جمله بستن مرزها و مسدود کردن دارایی طرف‌هایی که در مسیر احیای نظامی قانونی در نیجر مانع تراشی کنند، اتخاذ خواهد شد.

«بولا احمد تیمبو» رئیس جمهور نیجریه که رئیس گروه اکواس هم هست، در پایان این نشست تأکید کرد: تمام گزینه‌ها درباره نیجر روی میز است و گزینه نظامی آخرین گزینه خواهد بود. ما در حمایت از نیجر در مسیر گذار به سمت دموکراسی ثابت قدم هستیم.

گفتنی است که دولت فرانسه ضمن توقف پشتیبانی مالی از نیجر، در این هفته اعلام کرد که از تصمیمات جامعه اقتصادی غرب آفریقا پشتیبانی می‌کند. اتحادیه اروپا نیز در پی کودتا همکاری امنیتی و مالی با نیجر را معلق کرده‌است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا