بین الملل

بالا گرفتن بحث‌ها در حزب محافظه کار برای برکناری «تراس»

در پی افزایش انتقادها به سیاست‌های، نخست وزیر تازه کار انگلیس، رسانه‌های این کشور از شکل گیری بحث‌هایی در حزب محافظه کار برای یافتن جایگزینی برای تراس و برکناری وی خبر داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه “تاگس شاو” آلمان در گزارشی نوشت: “لیز تراس”، نخست وزیر بریتانیا تنها کمی بیش از یک ماه است که روی کار آمده و در این مدت کوتاه با انتقادات زیادی حتی از درون حزب خود مواجه شده است. به گزارش روزنامه تایمز، محافظه‌کاران بلند پایه اکنون در مورد انحلال تراس بحث می کنند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی ظاهراً مقاومت در حزب محافظه کار در برابر نخست‌وزیر تازه کار انگلیس در حال افزایش است: طبق گزارشی در تایمز، پس از گذشت کمی بیش از یک ماه از قدرت، حزب محافظه‌کار در حال بحث برای یافتن جایگزینی برای نخست‌وزیر است. این روزنامه لندنی به نقل از اعضای بلندپایه حزب می نویسد که البته ملاحظاتی برای معرفی نامزد مشترک وجود دارد.

بر اساس این گزارش توافقی بین “ریشی سوناک”، وزیر دارایی سابق و “پنی موردانت”، سیاستمدار محافظه‌کار نیز ممکن است. این دو در رقابت داخلی برای رهبری حزب در برابر تراس شکست خورده بودند. به نوشته این روزنامه انگلیسی یک شورای بزرگان متشکل از ده ها تن از اعضای سابق کابینه آماده است تا از تراس بخواهد که تسلیم شود.

نخست‌وزیر انگلیس هفته‌ها است که با انتقادات تند از درون صفوف خود مواجه بوده است. دلیل این امر بودجه پیشنهادی کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی است که فقط با بدهی تامین می شد و باعث آشفتگی شدید بازار شد. پس از اعتراض‌های محافظه‌کاران، تراس و کوارتنگ از لغو بالاترین طرح مالیات برای ثروتمندان عقب نشینی کردند.

اکنون چرخش دیگری در سیاست های تراس هم محتمل است: همانطور که روزنامه “گاردین” نوشت، تراس و کوارتنگ نمی خواهند طرح افزایش قابل توجه مالیات شرکت ها را که برای ماه آوریل برنامه ریزی شده است، پس بگیرند. نخست وزیر بارها تاکید کرده بود که افزایش 19 درصدی به 25 درصدی که توسط بوریس جانسون بوریس جانسون تعیین شده بود، لغو خواهد شد.

بازارها واکنش مثبتی به این چرخش نشان دادند، اما به نظر می رسد تراس با رأی دهندگان خود در این باره به جایی نمی رسد. در نظرسنجی اخیر مؤسسه یوگو برای تایمز، 50 درصد موافق بیرون راندن تراس بودند، تنها 9 درصد از وی حمایت کردند.

به این ترتیب طرح های بحث برانگیز اقتصادی و مالیاتی لیز تراس، نخست وزیر تازه کار انگلیس و برخی عقب نشینی‌های ناگهانی از این طرح ها، شرایط سخت و دشواری را برای وی ایجاد کرده است.

اختلافات در دولت بریتانیا بر سر تأمین بودجه برای طرح کاهش مالیات باعث ایجاد عدم اطمینان در میان محافظه‌کاران شده است. لیز تراس، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار به طور فزاینده ای مورد انتقاد قرار می گیرد.

چرخش‌های سیاسی و تغییرها در سیاست دولت جدید انگلیس آرام آرام آشفتگی‌هایی را در دولت ایجاد می‌کند. دولت انگلیس تحت فشارها ابتدا کاهش برنامه ریزی شده در بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را لغو کرد. سپس کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی انگلیس، اشاره کرد که برنامه‌هایی برای تامین مالی مجموعه‌ای از طرح های کاهش‌های مالیاتی در اواخر این ماه و نه آن گونه که قبلا برنامه ریزی شده بود در ماه نوامبر ارائه می شود.

دولت تازه کار انگلیس اخیرا بعد از انتقادهای شدید به طرح اقتصادی جنجالی اش بخصوص از طرف حزب حاکم محافظه کار مجبور شد طرح مالیاتی بحث برانگیز برای افراد با درآمد بالا را لغو کرده و عقب نشینی کند.

دولت تازه کار بریتانیا به نخست وزیری لیز تراس می خواست با کاهش نرخ مالیات برای افراد با درآمد بالا، اقتصاد کشورش را تقویت کند.

انتهای پیام/

 

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا