بین الملل

بایدن، رئیس جمهور چین را «دیکتاتور» خواند

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی عجیب یک روز پس از پایان سفر وزیر خارجه این کشور به پکن، رئیس جمهور چین را به یک «دیکتاتور» تشبیه کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور به پکن با هدف تعدیل تنش‌ها بین دو واشنگتن و پکن، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین را به دیکتاتورها تشبیه کرد.

بایدن در جریان سخنرانی در یک موسسه خیریه در کالیفرنیا، گفت وقتی که آن بالون چینی در فوریه از مسیرش خارج شد و وارد حریم هوایی آمریکا شد، جی‌پینگ خجالت کشید.

وی مدعی شد: وقتی که من دستور سرنگونی بالون با دو واگن پر از تجهیزات جاسوسی را صادر کردم، شی جین‌پینگ به این دلیل خیلی ناراحت شد چون نمی‌دانست که آن بالون روی آسمان آمریکاست!

رئیس جمهوری آمریکا افزود: چنین اتفاقی برای دیکتاتورها، به شدت مایه خجالت و آبروریزی است. اینکه آنها ندانند چه اتفاقی افتاده واقعا خجالت‌آور است. آن بالون قرار نبود که آنجا باشد و از مسیر خارج شده بود.

حادثه جنجالی بالون که آمریکا آن را جاسوسی خوانده و چین مصرانه بر روی مأموریت تحقیقاتی آن تاکید دارد. به علاوه افزایش فعالیت آمریکا در تنگه تایوان، از جمله دلایل تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن است.

بایدن همچنین مدعی شد که چین در حال حاضر « با مشکلات اقتصادی حقیقی دست و پنجه نرم می‌کند.»

سفر دو روزه وزیر خارجه آمریکا به پکن نخستین سفر یک مقام بلندپایه واشنگتن به چین بعد از پنج سال بود. بلینکن در ملاقات با جین‌پینگ و سایر دیپلمات‌های چینی، موضوعات و مسائل مختلفی از جمله تایوان، جنگ اوکراین و رقابت آمریکا و چین در صنعت ریزتراشه‌ را مطرح کرد.

بایدن روز دوشنبه در واکنش به تلاش‌های بلینکن در پکن، گفت که بین دو کشور پیشرفت‌هایی حاصل شده و بلینکن هم «کارهای بزرگی در این سفر کرده است.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا