بین الملل

بحران کنونی سودان نتیجه مداخلات خارجی است

نخست‌وزیر سابق قطر:

نخست‌وزیر سابق قطر بحران کنونی در سودان را نتیجه مداخلات خارجی و نصیحت‌های مغرضانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر با اشاره به تحولات سودان در توئیتر نوشت: درگیری‌های مسلحانه که سودان شاهد آن است نتیجه نصیحت‌های مغرضانه و مداخلات خارجی است که اوج آن را در کودتا علیه عمر البشیر رئیس‌جمهور سابق سودان دیدیم.

وی افزود: در سودان چه خبر است؟ متأسفانه این نصیحت‌های مغرضانه و مداخلات خارجی باعث شد سودان به این وضعیت خطرناک امروز برسد.

حمد بن جاسم اضافه کرد: امیدواریم سودانی‌ها و نیروهای مسلح این کشور از واقعیت تلخ کشورهایی که برای حل بحران‌های خود دست به سلاح بردند درس عبرت گرفته و عقل و منطق را جایگزین سلاح کنند.

وی نوشت: پیش‌بینی می‌کردم که درسایه مداخلات خارجی پی‌درپی وضعیت سودان به اینجا بکشد. اتحادیه عرب باید فوراً برای توقف این تنش‌ها اقدام کند در غیر این صورت، نه‌تنها سودان و سودانی‌ها متحمل این خسارت‌ها می‌شوند بلکه تمام اعراب آن را متحمل خواهند شد. یک گروه عربی مؤثر باید به خارطوم رفته و بر روند آتش‌بس نظارت کند.

سازمان بهداشت جهانی با انتشار آماری اعلام کرده است که در جریان خشونت‌های اخیر در سودان شمالی از جمله در خارطوم، کردوفان جنوبی، دارفور، ایالت شمالی و سایر مناطق، حداقل ۸۳ غیر نظامی کشته و ۱۱۲۶ تن دیگر مجروح مصدوم شده‌اند.

گروه شبه نظامی پشتیبانی سریع به ریاست حمیدتی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ توسط عمر البشیر تأسیس شد و در آن زمان به سرکوب شورش‌ها در دارفور روی آورد. این گروه به جنایت علیه بشریت در دارفور متهم است و همواره طی سال‌های گذشته با ارتش سودان در رقابت بوده است.

تنش‌ها در سودان همزمان با آن صورت گرفت که گروه پشتیبانی سریع به جنگ با ارتش روی آورد. ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده‌اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا