بین الملل

برنامه تسلیحاتی پیونگ‌یانگ باعث افزایش حضور آمریکا درمنطقه می‌شود

ادعای کاخ سفید:

کاخ سفید مدعی شد که تداوم تلاش کره شمالی در زمینه توسعه تسلیحاتی، به افزایش حضور نظامی واشنگتن در منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به دیدار پیش روی سران آمریکا و چین، گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شی جین‌پینگ، همتای چینی وی، درباره تهدیدی که از جانب کره شمالی متوجه آمریکا، و متحدانش یعنی کره جنوبی و ژاپن است، صحبت خواهد کرد.

بایدن و جین‌پینگ قرار است در نخستین دیدار حضوری از زمان روی کار آمدن بایدن، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در جزیره بالی در اندونزی، با یکدیگر ملاقات کنند.

آمریکا، برنامه‌های کره شمالی برای پیگیری آزمایش بمب اتمی را نگران‌کننده دانسته و بر این باور است که چین و روسیه اهرم لازم برای منصرف کردن پیونگ‌یانگ از این اقدام را دارند.

سالیوان در آستانه پرواز بایدن به کامبوج برای حضور در اجلاس منطقه‌ای در آخر هفته گفت: تداوم حرکت کره شمالی در این مسیر، به بیان ساده به معنای افزایش حضور نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه است.

وی افزود: جمهوری خلق چین تمایل دارد تا در مسیر بازداشتن کره شمالی از تمایلات ناخوشایندش، نقشی سازنده را ایفا کند. البته اینکه آنها چنین تصمیمی بگیرند یا نه، برعهده خودشان است.

تحریم‌های بین‌المللی به رهبری آمریکا برای بازداشتن و متوقف کردن برنامه‌های تسلیحاتیِ فزاینده کره شمالی بی‌نتیجه بوده و پیونگ‌یانگ در سال جاری به طور بی‌سابقه اقدام به آزمایش موشکی کرده که از جمله آن می‌توان به آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما اشاره کرد.

چین و روسیه گرچه پس از آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۷، تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی را مورد حمایت قرار دادند اما در ماه مه، فشار آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه این کشور را وتو کردند.

مقامات آمریکا، دو کشور چین و روسیه را متهم کرده‌اند که از طریق عدم اجرای مناسب تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، امکان پیگیری برنامه‌های موشکی و اتمی را برای پیونگ‌یانگ فراهم ساخته‌اند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا