بین الملل

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کنیا

حوزه‌های رای‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری در کنیا در حالی امروز (سه‌شنبه) باز شده که رهبر اپوزیسیون این کشور مورد حمایت رئیس جمهوری در حال کناره‌گیری، با معاون وی رقابت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انتخابات یک رقابت نزدیک است و این کشور که قطب اقتصادی در شرق آفریقا به شمار می‌رود برای نخستین بار احتمالا شاهد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. صدها تن از رای‌دهندگان در کنیا در برخی از مناطق پیش از آغاز به کار حوزه‌های رای‌گیری در صفوف طولانی در انتظار بودند.
کاندیدای اصلی “رایلا اودینگا” ۲۵ سال است که برای پست ریاست جمهوری تلاش می‌کند و “ویلیام روتو” معاون رئیس جمهوری کنونی کنیا هم رقیب وی به شمار می‌رود.
روتو پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: من به دنبال روز پیروزی‌مان هستم. به مردم کنیا تاکید می‌کنم تا در آرامش باشند و به انتخاب یکدیگر احترام بگذارند.

انتخابات ریاست جمهوری کنیا

 بیش از ۲۲ میلیون تن برای این انتخابات که موضوع اصلی‌اش مسائل مربوط به اقتصاد است تا گروه‌های قومی و قبیله‌ای، ثبت نام کرده‌اند.
“اوهورو کنیاتا”، رئیس جمهوری در حال کناره‌گیری کنیا و پسر نخستین رئیس جمهوری این کشور آفریقایی با حمایتش از اودینگا که رقیب دیرینه‌ای برای او به شمار می‌رود، از خطوط معمول قومیتی گذر کرد. اما هم روتو و هم اودینگا معاون‌های خود را از میان بزرگترین گروه قومی این کشور آفریقایی یعنی “کیکویو” انتخاب کرده‌اند.
اودینگا خانم “مارتا کاروآ” را انتخاب کرده و با این کار، اقدامی تاریخی انجام داده چون نخستین زنی است که معاون ریاست جمهوری می‌شود. این زن پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت گفت: بیایید انتخابتان شنیده شود.
افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، وام‌های سنگین دولت، بیکاری شدید و گسترش فساد در کشور به این معناست که مسائل اقتصادی در مرکز توجه این انتخابات است.

انتخابات ریاست جمهوری کنیا

مردم کنیا امیدوارند که این رای‌گیری به صورت صلح‌آمیز برگزار شود. انتخابات شاید به مشکل بر بخورد چون در ۲۰۰۷ وقتی که اودینگا مدعی شد در آرای‌ او دست برده‌اند، درگیری در کشور به کشته شدن بیش از یک هزار نفر منجر شد. در سال ۲۰۱۷ هم دادگاهی عالی نتایج انتخابات را مردود اعلام کرد چون اودینگا یکسری بی‌نظمی‌ها را در روند انتخابات آن سال مطرح کرد. وی سپس رای‌گیری جدید را بایکوت کرده و خود را “رئیس جمهوری مردم” خواند اما وقتی با کنیاتا دست داد، بحران متوقف شد.
همچنین انتظار می‌رود که نتایج رسمی این انتخابات ظرف یک هفته اعلام شود. کمیسیون مستقل انتخابات تحت فشار است تا از رای‌گیری بدون مشکل اطمینان حاصل کند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا